hoofdstukken
Introductie
[00:00:05]
Deze aflevering van Bespaar je geld, spaar je tanden podcast introduceert luisteraars in het complexe probleem van tandartsangst. Co-host Eon Engelbrecht en Dr. Clifford Yudelman bespreken de wijdverbreide aard van tandartsangst en de ernstige impact ervan op de mondgezondheid.
Het probleem: de wortels van tandartsangst
[00:01:02]
Dr. Yudelman legt uit hoe angst voor de tandarts ontstaat en benadrukt:
- Persoonlijke traumatische ervaringen van pijnlijke ingrepen uit het verleden.
- Ervaringen in de vroege kindertijd kunnen leiden tot langdurige angst.
- Indirecte invloeden zoals negatieve verhalen van familie en de media.
Begrijpen van de zorgen van patiënten
[00:03:34]
Discussie over sensorische en emotionele triggers die tandartsangst vergroten, waaronder:
- Het geluid van tandheelkundige instrumenten dat ongemak oproept.
- Lichamelijke sensaties die lijken op de kokhalsreflex van een tongspatel.
- Angst voor het onbekende en het gevoel de controle te verliezen.
Er worden praktische tips gedeeld, zoals het gebruik van een handspiegel om de controle te behouden.
De oplossing: strategieën voor het beheersen van tandartsangst
[00:08:39]
Dr. Yudelman beschrijft technieken om tandartsangst te verminderen:
- Ademhalings- en ontspanningstechnieken geïnspireerd door Zuurstof voordeel.
- Duidelijke, stapsgewijze communicatie om patiënten te informeren.
- Opties voor bewuste sedatie voor mensen met ernstige angst.
Praktisch advies en empowerment van patiënten
[00:17:38]
Belangrijkste punten over hoe patiënten de controle kunnen nemen:
- Open communicatie met het tandheelkundig team.
- Vertrouwen opbouwen door transparantie.
- Een stapsgewijze aanpak om uw tandartsbezoek soepeler te laten verlopen.
Conclusie
[00:25:01]
Dr. Yudelman stelt luisteraars gerust dat het overwinnen van tandartsangst begint met de eerste stap. Luisteraars worden aangemoedigd om zich te abonneren voor deskundig advies en praktische strategieën voor tandheelkundig welzijn.
Afschrift
Eon Engelbrecht E-Radio (0:05 – 0:48)
Welkom bij Save Your Money, Save Your Teeth, de go-to podcast waar nieuwsgierigheid het wint van tandheelkunde, rechtstreeks van de experts. Ik ben Ian en ik word opnieuw vergezeld door Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile en we zijn klaar om een diepe duik te nemen in de wereld van tandheelkundige zorg vanuit het perspectief van de consument. Als u uw glimlach wilt opfleuren of gewoon uw portemonnee wilt beschermen, dan hebben we u gedekt met deze podcast met praktisch advies en de nieuwste inzichten.
Blijf dus bij ons en we onthullen de geheimen om zowel uw tandheelkundige gezondheid als uw financiën te behouden. Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile, welkom terug.
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (0:48 – 1:01)
Dankjewel. Dankjewel dat je me weer hebt uitgenodigd. Ik kijk echt uit naar de aflevering van vandaag en de volgende paar afleveringen in het bijzonder, want we praten met een heel speciaal type tandheelkundige patiënt, nietwaar?
Eon Engelbrecht E-Radio (1:02 – 1:21)
Ja en ik denk dat veel mensen, ik bedoel de meeste mensen, als je ze hoort, weet je, ze zeggen oh ik ga naar de tandarts, weet je, het gezicht dat ze trekken, je kunt gewoon zien dat ze bang zijn, weet je. Als ze zeggen dat ze naar de dokter gaan, is het een ander gezicht dat ze trekken. Dus ik denk dat tandartsangst waarschijnlijk vaker voorkomt dan we denken.
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (1:21 – 1:49)
Dat is het en vandaag gaan we het hebben over het overwinnen van tandartsangst en waarom mensen bang zijn voor de tandarts en dan hebben we nog twee afleveringen om volgende week mee verder te gaan en de week daarna gaat het alleen over het overwinnen van deze situatie, meer diepgaand praten en dan ook gewoon over stressvrije tandartsbezoeken. Dus we gaan het hele ding van begin tot eind behandelen.
Eon Engelbrecht E-Radio (1:50 – 2:01)
Dr Clifford Yudelman – OptiSmile, waarom ervaren zoveel mensen zo'n intense angst of bezorgdheid om überhaupt naar de tandarts te gaan? Zijn het de naalden? Is het de boor?
Waarom?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (2:02 – 3:33)
Ja, dat is een goede vraag. Het lijkt heel persoonlijk te zijn als we patiënten zien, als ik denk aan de laatste tien patiënten die ik zag die ernstige angst hadden, weet je, die een bezoek aan de tandarts uitstelden, toen kregen ze tandheelkundige problemen en toen werd het nog erger en toen kregen ze symptomen als kiespijn of andere problemen en toen was het een vicieuze cirkel. Maar het komt vaak voort uit traumatische ervaringen uit het verleden, hetzij persoonlijke traumatische ervaringen of interessant genoeg uit verhalen die vrienden en familie delen.
Dus ik zeg altijd tegen mensen, weet je, praat niet over die vreselijke wortelkanaalbehandeling die je hebt gehad in het bijzijn van je zevenjarige kind, want ze luisteren en je kunt angst daadwerkelijk overbrengen. We krijgen kinderen die geen reden hebben om bang te zijn voor de tandarts, maar die toch vreselijke verhalen hebben gehoord. De klinische omgeving, de geluiden, het gevoel de controle te verliezen, kunnen allemaal angst vergroten.
Zelfs het niet weten wat er gebeurt kan de zenuwen aanwakkeren en alleen al praten over de angst, het gevoel de controle te verliezen, daar komen we later waarschijnlijk op terug, maar veel mensen die bang zijn voor de tandarts hebben ook een erge kokhalsreflex en ze kunnen gewoon niets in hun mond verdragen. Ze hebben het gevoel dat ze gaan overgeven of ze krijgen het gevoel dat ze stikken. Dus dit heeft allemaal te maken met angst.
Eon Engelbrecht E-Radio (3:34 – 3:44)
Ik kan me nog herinneren dat toen de dokter dat stokje op je tong legde, je echte huisarts, toen hij dat stokje op je tong legde, dat stokje dat ze ook voor ijs gebruiken.
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (3:44 – 3:46)
Ja, een tongspatel.
Eon Engelbrecht E-Radio (3:46 – 3:53)
Ja, en je begint zo te kokhalzen en dan die smaak van dat hout enzo, oh man, dat is vreselijk. Het bracht gewoon wat herinneringen terug. Maar goed.
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (3:54 – 5:04)
Dat doen we niet bij de tandarts. Als we een afdruk maken of röntgenfoto's maken, even een snelle tip voor het geval ik vergeet om er later op terug te komen, maar als iemand heel bang is of een slechte kokhalsreflex heeft, een trucje dat ik heb geleerd van een tandartsassistente die ik 16 jaar in Amerika heb gewoond en 12 jaar in Australië en voordat ik naar Australië verhuisde, een paar jaar voordat ik begin jaren 2000 verhuisde, zei een van de tandartsassistenten, pakte een klein handspiegeltje en gaf het aan de patiënt en zei, weet je, houd dit vast en kijk waar ik de röntgenfoto in je mond stop en houd je ogen open. En hetzelfde werkt als je een afdruk laat maken, tenzij de tandarts een intraorale scanner heeft. Dus de volgende keer dat je een röntgenfoto of afdruk laat maken, vraag de tandarts dan om je een klein handspiegeltje te geven en houd je ogen open en kijk wat ze doen.
Het doorbreekt dat soort van je ogen dichtdoen en het gevoel hebben dat je gaat overgeven. Het is een beetje anders dan de stok achter in je keel. Dat kan iedereen lastig vallen.
Ja, oh mijn god.
Eon Engelbrecht E-Radio (5:04 – 5:15)
Maar weet je, nu we erover praten, herinner ik het me weer, maar hoe zou je zeggen dat deze traumatische ervaringen uit het verleden of de verhalen van vrienden en familie die angst eigenlijk voeden?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (5:16 – 7:03)
Dus deze negatieve verhalen blijven vaak in ons hoofd hangen en worden mentale shortcuts. Als iemand hoort over een pijnlijke afspraak of een angstaanjagende filmscène ziet, ik weet niet of je je dat nog herinnert, het was niet, er was een filmscène, het was een populaire film toen ik opgroeide. Je hebt het misschien niet gezien.
Het was een zwart-witfilm en de nazi's martelden de man door in zijn zenuwen en tanden te boren en dat veroorzaakte veel angst bij mensen van mijn leeftijd of misschien ook wel een beetje ouder. Ik zal later op de naam van die film komen, maar ik denk dat het met Dustin Hoffman was en hij had vreselijke pijn. Ik denk dat dat mensen jarenlang van de tandarts weghield.
Je hoort niet vaak van mensen dat als het een negatieve ervaring is, mensen het aan iedereen vertellen, maar als ze naar de tandarts zijn geweest en ze hebben een reiniging gehad en het was gewoon zacht en ze hadden nergens last van, dan gaan ze niet de hele wereld vertellen, ik heb net mijn tanden laten reinigen. Het was geweldig. Het was alsof ik een manicure kreeg of zoiets, hoewel je verbaasd zou zijn dat sommige mensen het doen om over goede dingen over de tandarts te praten.
In feite, zo veel van onze Google-recensies, ze verrasten me zelfs hoezeer mensen het leuk vonden om bepaalde behandelingen te ondergaan, enzovoort, maar het is meestal het tegenovergestelde. Als iemand een slechte of angstaanjagende ervaring heeft, gaan ze het aan mensen vertellen en ze gaan erover praten in het bijzijn van kinderen en de kinderen worden angstig en die angst kan toenemen, zelfs als hun toekomstige afspraak compleet anders is. Het stapelt zich gewoon op.
Eon Engelbrecht E-Radio (7:04 – 7:16)
Nu is er een situatie waarin mensen de behandeling jarenlang uitstellen vanwege die angst en dat brengt op den duur risico's voor de mondgezondheid met zich mee, toch?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (7:16 – 8:28)
Ja. Door de behandeling uit te stellen, kunnen kleine problemen zoals beginnende gaatjes of milde tandvleesaandoeningen uitgroeien tot grote problemen die een meer invasieve behandeling of zelfs extracties vereisen. Dit kan ook leiden tot infecties die uw algehele gezondheid beïnvloeden. We hebben daar een paar podcasts over gemaakt.
Dus uitstel van behandeling, dat is een groot thema in al onze podcasts. Dit is nummer 51. We hebben vorige week 50 podcasts gevierd en veel van onze podcasts hebben als thema: bespaar je geld, bespaar je tanden.
Stitching in time saves nine is een van de Engelse gezegden en voorkomen is beter dan genezen. Hoe minder je aan je tanden laat doen, hoe beter het is, hoe langer je tanden meegaan en je wilt ook niet te veel van de behandeling krijgen en als er iets progressief is, als je bang bent voor de tandarts en je laat het jaren en jaren liggen, zal het zeker erger worden. Ik wil je niet nog banger maken, maar dat is het geval.
Eon Engelbrecht E-Radio (8:29 – 8:38)
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile, wat zijn enkele praktische stappen die een patiënt daadwerkelijk kan ondernemen om het vecht- of vluchtgevoel te beheersen wanneer hij in de tandartsstoel zit?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (8:39 – 11:20)
Eenvoudige ademhalingsoefeningen kunnen echt helpen, zoals langzaam inademen door je neus en dan uitademen door je mond. Ik heb zelfs wat ademhalingsoefeningen gedaan en naar een fantastisch boek geluisterd, Oxygen Advantage. Het gaat allemaal over ademhalen door je neus.
Als je een goede diepe ademhaling door je neus neemt zoals ik net deed, weet je, je lichaam, je hebt stikstofoxide dat je bloedvaten verwijdt, het verlaagt je bloeddruk, het helpt je hartslag te vertragen en er zijn andere dingen zoals afleidingstechnieken, luisteren naar kalmerende muziek of een podcast voor sommige mensen die werken, hoewel ik het over het algemeen beter vind als de patiënt me kan horen. Ik heb een vrij monotone, monotone stem en ik neig ernaar een beetje hypnotiserend te zijn als ik gewoon rustig en langzaam tegen de patiënten praat en ze vertel wat er aan de hand is.
Ik zeg altijd tegen de patiënten, weet je, dit is jouw mond en je kunt je toestemming op elk moment intrekken. Als je je hand opsteekt en ik stop niet, dan wordt dat beschouwd als aanranding en dat is iets wat mensen moeten weten als ze naar de tandarts gaan. Er zijn gevallen geweest van toestemmende volwassenen, weet je, die een leuke tijd samen hadden en een van hen veranderde van gedachten en zei, weet je, ik wil dit niet meer doen en dan wordt het echt aanranding en hetzelfde geldt voor een tandarts.
Als je tegen de tandarts zegt dat hij moet stoppen en hij zegt: ik ben bijna klaar en ik ben bijna klaar en je bent daar niet blij mee, dan heb je je toestemming ingetrokken en dan zou het heel makkelijk moeten zijn om tegen de tandarts te zeggen dat hij moet stoppen en je zou het gevoel moeten hebben dat je te allen tijde de volledige controle hebt. Weet je, de tandarts vertellen hoe je je voelt is cruciaal en het helpt ons om onze aanpak aan te passen. Ik heb patiënten gehad die me verrast hebben, die het prima vonden als ze met je zaten te praten en die je niet vertelden dat ze bang waren, ook al hebben we het op onze vragenlijst gezet, weet je, hoe bang ben je voor de tandarts en ik laat mensen het een cijfer geven van een tot zeven, want dan kun je niet op het hek blijven zitten.
Je bent ofwel drie, wat betekent dat je een beetje bang bent, maar niet zo bang, of je bent vier, wat betekent dat je aan de andere kant staat, je zit dichter bij een zeven en sommige mensen zetten een zeven en, weet je, die mensen, je kunt de angst in hun ogen zien voordat ze zelfs maar door de gang naar de stoel lopen en de laatste plek waar ze willen zitten is in de stoel. We hebben een bankje in de kamer langs het raam, we hebben een prachtig uitzicht op de oceaan en als de patiënt binnenkomt en ze gaan op het bankje zitten in plaats van in de tandartsstoel, weet je en soms zie je een klein zweetdruppeltje op hun bovenlip.
Eon Engelbrecht E-Radio (11:21 – 11:21)
Dat ben ik.
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (11:22 – 11:37)
Ja, hetzelfde. We hebben het er al eerder over gehad dat je slechte ervaringen hebt gehad en ik weet zeker dat je broer, ik denk dat je broer nog ergere ervaringen heeft gehad dan dat, waardoor je volgens mij bang bent geworden voor de tandarts, lang voordat je aan de beurt was.
Eon Engelbrecht E-Radio (11:37 – 11:48)
Ja. Maar goed, zijn er specifieke strategieën die uw team bij OptiSmile gebruikt om angstige patiënten wat meer op hun gemak te stellen?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (11:49 – 14:52)
Ja, dus we zijn eigenlijk, we zijn dit jaar 10 jaar in bedrijf, OptiSmile is geopend in 2015 en een van de grootste dingen die we creëren is een gastvrije omgeving, er is leuke muziek, het hele team is erg empathisch. Zo vaak gaan onze Google-recensies alleen maar over hoe aardig iedereen was en hoe aardig iedereen was en hoeveel iedereen om je gaf in plaats van, oh mijn gevoel klopte precies of mijn kroon voelt perfect. Zo vaak gaat het om deze gastvrije omgeving en hoe ze denken over de relatie met het personeel en dan natuurlijk, als je iets meer nodig hebt dan dat, zijn er altijd sedatie-opties waar we dieper op in gaan, maar communicatie is de sleutel.
We leggen elke stap uit, we gebruiken zachte technieken, we nemen pauzes wanneer de patiënt dat wil, we hebben allemaal speciale dingen, er is iets als we kinderen behandelen, het heet vertellen, laten zien, doen. Ik vertel je eerst wat ik ga doen en dan laat ik je zien wat ik ga doen en dan doe ik wat ik je vertelde en wat ik je liet zien. Dus tegen de tijd dat je daadwerkelijk iets ervaart, dus als ik je zou verdoven, vertel ik je eerst, oh, ik ga deze verdovende crème naast je tand doen en we gaan het een paar minuten laten zitten en dan ga ik een speciaal apparaat gebruiken dat een wand wordt genoemd, dat we liever gebruiken om je te verdoven dan je een injectie te geven met een spuit, dan zal die machine je heel langzaam verdoving geven en als 10 doodsangst is en nul niets, zullen veel patiënten een nul of een één ervaren. Als u meer voelt, stop me dan onmiddellijk. Ik heb het u nu verteld en misschien laat ik het u dan ook zien. Ik houd het kleine wattenbolletje met de verdovende crème omhoog en we gaan niet met een spuit voor u zwaaien, maar we hebben een staafje met een klein plastic slangetje en het wordt aangestuurd door een computer.
Ik denk dat de technologie ook erg geruststellend is voor de patiënten. Als alles eruitziet alsof het uit de vorige eeuw komt en dingen roestig en niet modern zijn, heb ik behoorlijk wat MRI's en CAT-scans gehad en dat, en afhankelijk van waar je gaat, ben ik zelfs naar een privé-academisch ziekenhuis geweest dat deel uitmaakte van een overheidsziekenhuis en het was eng, sommige van die oude machines, ze werken nog steeds, maar je hebt niet het gevoel dat het een luxe-ervaring is zoals naar een luxe privékliniek gaan.
De perceptie is dus heel belangrijk, maar het belangrijkste is dat de patiënt weet dat hij/zij de volledige controle heeft. Later zullen we dieper ingaan op sedatie in bepaalde gevallen.
Eon Engelbrecht E-Radio (14:52 – 15:02)
Oké, hoe belangrijk is het volgens jou dat patiënten hun angsten openlijk met jou, de tandarts, bespreken? En wat maakt dat nu eigenlijk uit?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (15:02 – 15:55)
Het maakt een enorm verschil. Dus precies daar in ons nieuwe patiëntenformulier, ik noemde net dat mensen hun angst een cijfer geven van een zeven. Zodra we weten dat je angstig bent, vertragen we de dingen, kunnen we nog meer uitleggen.
Ons eerste onderzoek, we besteden anderhalf uur, dus we hebben alle tijd. We passen onze aanpak aan, we zorgen ervoor dat u volledig geïnformeerd bent. In feite, voor de meeste behandelingen, leggen we u niet alleen uit en laten we u modellen zien en laten we u foto's zien, we sturen u ook iets dat een informed consent heet, die we u laten ondertekenen en die veilig is voor implantaten of extracties, wortelkanaalbehandelingen, spuitgieten, composiet.
Bij simpele vullingen of een reiniging doen we dat niet, maar die openheid schept vertrouwen en vermindert angst.
Eon Engelbrecht E-Radio (15:56 – 16:03)
En zou u misschien een succesverhaal kunnen delen van iemand die een ernstige angst voor de tandarts heeft overwonnen en hoe dit haar leven heeft veranderd?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (16:03 – 17:37)
Ja, ik bedoel, zeker. Bijna elke dag ziet een van ons in de praktijk een patiënt die al meer dan 10 jaar niet bij de tandarts is geweest en in sommige gevallen, als het ernstig is, passen we zorgvuldig geplande sedatie toe. In zulke gevallen kan het zijn dat we een anesthesist inschakelen, een anesthesist die in het ziekenhuis is opgeleid of in principe een arts die is opgeleid om mensen volledig in slaap te brengen.
In de praktijk brengen we mensen niet helemaal in slaap. We gebruiken bewuste sedatie, waar we het over gaan hebben, en na een paar bezoeken waarbij de patiënten zich niets meer herinneren en het heel goed gaat en ze hun zelfvertrouwen hebben teruggekregen, kunnen ze zelfs overgaan op veel lichtere sedatie waarbij ze gewoon een Xanax nemen, een Xanor, een generiek middel heet Alprazolam en het haalt gewoon de scherpe kantjes eraf. En uiteindelijk komen veel van deze patiënten blij binnen met een grote glimlach op hun gezicht, ze komen regelmatig naar controles, hun gezondheid is drastisch verbeterd, het is totaal levensveranderend.
Ze blijken uiteindelijk de gelukkigste en vriendelijkste patiënten te zijn, omdat ze zich herinneren hoe bang ze eerst waren en nu is het alsof ze niet eens meer weten waarom ze zich zo zorgen maakten. Het is natuurlijk niet altijd zo, maar zo vaak pakt het wel uit, wat geweldig is. Het is zo'n fijn gevoel als je mensen op die manier kunt helpen.
Eon Engelbrecht E-Radio (17:38 – 17:46)
Ja, absoluut. En wat zijn de meest voorkomende misvattingen die mensen hebben over tandartsbezoeken die hun angst juist kunnen voeden?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (17:47 – 19:02)
Dus één misvatting is dat elk bezoek pijnlijk zal zijn of dat het primaire doel van de tandarts is om hen te berispen. Dat is dus een groot ding. Is er een tandarts die hiernaar luistert?
Dus als een patiënt het gevoel heeft dat hij/zij de controle niet heeft en je praat neerbuigend tegen hem/haar op een heel, ik denk dat ze dat een paternalistische benadering noemen. Je moet echt je tanden flossen, het is walgelijk, waarom bloedt je tandvlees? Ik zei je de vorige keer al, doe dat niet.
Je begint je als een kind te voelen en dat brengt een soort kinderangst met zich mee waarbij je het gevoel hebt dat je de controle verliest. Het hangt samen met andere soorten angsten en het preken van mensen. Dus gebruiken we bij OptiSmile iets dat co-discovery en co-diagnosis heet.
We kijken daadwerkelijk naar de röntgenfoto's met de patiënt en we praten er met hem/haar over. We kijken naar foto's, we kijken naar scans. Dit is lang voordat we zelfs maar in hun mond kijken.
Je kunt bij mij terecht voor een consult van anderhalf uur en we gebruiken waarschijnlijk alleen de laatste 10 of 15 minuten om in je mond te kijken. Al het andere wordt buiten je mond gedaan, via scans en dat soort dingen.
Eon Engelbrecht E-Radio (19:02 – 19:11)
Dokter, hoe vindt u de balans tussen het tegemoetkomen aan de angsten van een patiënt en het tegelijkertijd uitvoeren van de noodzakelijke behandelingen?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (19:12 – 21:19)
Dus plannen we extra tijd in voor angstige patiënten. Ik ga ervan uit dat niemand van de tandarts houdt. Dus bijvoorbeeld, als je naar mij toe komt en ik doe een vulling in de onderkaak, in de onderkaak, zeg je altijd linksonder, laten we zeggen linksonder, als tweede van achteren, dan heeft je zesjarige kies een oude vulling die vervangen moet worden en je hebt een slechte herinnering aan hoe het voelde toen je het liet doen op misschien acht of negenjarige leeftijd en het gevoelig was en ze niet genoeg tijd namen om je te verdoven. Als die kies eenmaal verdoofd is en je bent daar en je mond is open en ik ga nu de oude vulling eruit halen, schoonmaken en een nieuwe vulling plaatsen, duurt de vulling zelf misschien maximaal 10, 15, 20 minuten, maar ik boek altijd een uur voor zo'n patiënt. Als je binnenkomt, is er een gesprekje van vijf, tien minuten. Er wordt uitgelegd hoe we je gaan verdoven, daarna volgt de daadwerkelijke verdoving en dan geven we je nog eens tien, vijftien, twintig minuten om verdoofd te raken.
Als u meer verdoving nodig hebt, is de tweede keer absoluut 100% pijnloos. Als u bij de eerste injectie een 10 op XNUMX voelde en u hebt een tweede nodig, als u over het algemeen erg bang bent voor naalden, dan is dat waar sedatie of orale sedatie van pas kan komen, maar we pauzeren om uit te leggen, we plannen kortere bezoeken in plaats van een lange sessie of andersom, afhankelijk van de patiënt en hoe we ons voelen. Vaak, als u verdoofd raakt, bijvoorbeeld linksonder en er twee of drie vullingen in dat gebied zitten, zouden we doen wat kwadrant-tandheelkunde wordt genoemd, waarbij u, als u eenmaal verdoofd bent, vooral als u sedatie krijgt, niet steeds weer terug wilt komen en verdoofd wilt worden.
Als je een algehele sedatie krijgt, een bewuste sedatie, doen we misschien alles bovenaan en linksonder, want een sedatie kan een uur of twee duren en als we je wakker maken, slaap je niet echt 100%. Je reageert, je ademt, maar als we klaar zijn, heb je het gevoel dat je er vijf minuten bent geweest en dat er niets is gebeurd. Zo gaan we daarmee om.
Eon Engelbrecht E-Radio (21:19 – 21:31)
Oké, dat vind ik leuk. Als iemand die luistert erg angstig is, maar echt tandheelkundige zorg nodig heeft, wat zou dan jouw belangrijkste advies zijn?
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (21:31 – 24:52)
Gewoon om contact te leggen, om contact met ons op te nemen of met uw plaatselijke tandarts om uw angsten te delen voordat u zelfs maar de praktijk binnenstapt. Soms werkt het niet altijd om dat aan de receptioniste te vertellen. In ons geval kunt u een consult boeken om gewoon te praten, geen behandeling, helemaal niets.
Dat doen we altijd voor zenuwachtige patiënten. We hoeven niet eens naar kantoor te komen. We doen het via Google Meet of Zoom en boeken een half uurtje.
Soms gaat het zelfs over als ik extra tijd heb. We leggen alles uit en de patiënten boeken dan vaak het volgende bezoek, wat een bezoek van anderhalf uur is. Sommige mensen zijn bang dat ze 1,000, 2,000 Rand of wat dan ook gaan betalen en dat ze weglopen en dat het ze 15,000 gaat kosten voordat ze überhaupt iets hebben laten doen.
Kijk, ik zeg niet dat dat niet gebeurt. We horen zulke verhalen de hele tijd. Niet dat ik mensen bang wil maken voor de tandarts, maar er zijn gevallen waarin een tandarts iemand een prijsopgave geeft voor bijvoorbeeld een onderzoek en slechts twee kleine röntgenfoto's en dan ga je naar binnen en moeten ze een panoramafoto maken en dan moeten ze een 3D-foto maken en dan moeten ze een scan maken.
We citeren liever een stuk hoger, maar het omvat alles en dat helpt enorm om angst voor betaling of teveel betalen te verminderen. We doen altijd precies wat we de patiënt hebben verteld dat we gaan doen. Stel dat u binnenkomt en er was een grote holte en daarnaast was er nog een kleine holte die niet zichtbaar was op de röntgenfoto en die moeten we opvullen.
We laten je niet zitten en zeggen, oh, dat gaat nog eens 1,000 Rand kosten of zoiets, dat gaat allemaal om vertrouwen. Je zult echt bang zijn om terug te komen voor de andere kant. Wat gaan ze de volgende keer vinden?
Werken aan dat soort dingen is erg belangrijk, maar de eerste stap zetten is vaak het moeilijkste deel, angst voor het onbekende dat angst veroorzaakt. Er is een groot verschil tussen angst en vrees. Angst is alsof je letterlijk met je gezicht naar de tandarts staat als je de praktijk binnenloopt of als de tandarts een grote naald naar je zwaait.
Dat is angst, maar veel mensen hebben gewoon last van angst. Ze zijn meer angstig over het hebben van die angst in de eerste plaats en dus vermijden ze het. Zet gewoon de eerste stap.
Zoek op Google naar beste tandarts bij mij in de buurt, lees de recensies, kijk of ze videoconsulten aanbieden. Als je in de omgeving van Kaapstad bent, kom dan bij ons langs of boek een videoconsult. Als je in het buitenland bent en je overweegt om naar Kaapstad te komen en je bent bang voor de tandarts, ga dan online.
U kunt 24/7 boeken. U kunt een videoconsult boeken. Vul een nieuw patiëntformulier in.
Laat ons weten dat je nerveus bent en we zullen voor je zorgen, zelfs als dat betekent dat we een schoonheidsspecialiste moeten inschakelen om je knock-out te slaan. In de volgende aflevering gaan we het hebben over orale sedatie versus bewuste sedatie.
Eon Engelbrecht E-Radio (24:53 – 25:01)
Ik kijk ernaar uit. Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile, heel erg bedankt. Dat is weer een geweldige toevoeging aan Save Your Money, Save Your Teeth en ik kijk uit naar volgende week.
Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile (25:01 – 25:05)
Dank je wel. Ik ook en een fijne week en tot volgende week.
Eon Engelbrecht E-Radio (25:05 – 25:33)
U ook. Dank u wel, dokter. Dat is Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile en vergeet niet dat we ernaar streven om waardevolle inzichten te bieden, maar raadpleeg altijd uw eigen professional voor advies op maat voor uw persoonlijke gezondheid. Vergeet ook niet om u te abonneren voor meer verhelderende discussies. Doe de volgende keer weer met ons mee terwijl we de fascinerende kruising van tandheelkundige gezondheid en financiële kennis blijven verkennen. Tot die tijd, blijf lachen en zorg goed voor uw tanden.
[Omroeper] (25:54 – 26:39)
Ontdek de wereld van tandheelkundige excellentie met OptiSmile. Luister naar onze wekelijkse podcast met Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile, een doorgewinterde expert met 40 jaar tandheelkundige ervaring op vier continenten. Krijg unieke inzichten en deskundig tandheelkundig advies door OptiSmile.co.za te bezoeken voor artikelen die het pad naar optimale mondgezondheid belichten. Als u op zoek bent naar ongeëvenaarde tandheelkundige zorg in Kaapstad, neem dan contact op met OptiSmile of boek direct online op OptiSmile.nl. OptiSmile, waar mondiale expertise en lokale zorg samenkomen.
Disclaimer: de inhoud in deze podcast, “Bespaar je geld, bespaar je tanden” op medische maandagen, is uitsluitend bedoeld voor informatieve en educatieve doeleinden. Het is niet bedoeld als tandheelkundig of medisch advies. De inzichten en meningen van Dr. Clifford Yudelman en eventuele gasten zijn bedoeld om een beter begrip van de tandheelkundige gezondheid, preventieve maatregelen en algemeen welzijn te bevorderen, maar mogen niet worden geïnterpreteerd als professionele tandheelkundige of medische aanbevelingen.Dr. Clifford Yudelman diagnosticeert, behandelt of biedt geen preventiestrategieën aan voor gezondheidsproblemen rechtstreeks via deze podcast. Dit platform is geen vervanging voor de persoonlijke zorg en het advies van een erkende tandarts of gezondheidszorgprofessional. We moedigen onze luisteraars sterk aan om hun eigen tandheelkundige zorgverleners te raadplegen om individuele tandheelkundige zorgbehoeften en -problemen aan te pakken. De hier gedeelde informatie is bedoeld om luisteraars te voorzien van kennis over tandheelkundige gezondheid, maar mag niet worden gebruikt als basis voor het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen zonder professionele begeleiding. Uw tandheelkundige zorgverlener is de beste bron van advies over uw tandheelkundige en algehele gezondheid. Vraag altijd advies aan uw tandarts of andere gekwalificeerde zorgverleners als u vragen of zorgen heeft over de gezondheid van uw gebit.


