hoofdstukken
Waarom tandartsen geïnteresseerd zijn in uw speeksel
[00:00:48 – 00:07:10]
Speeksel doet veel meer dan alleen de mond vochtig houden. Het neutraliseert zuur, spoelt bacteriën weg en levert mineralen die helpen bij het herstellen van beginnende schade aan het tandglazuur. Wanneer de hoeveelheid of kwaliteit van het speeksel afneemt, neemt het risico op gaatjes, erosie, tandvleesaandoeningen en infecties aanzienlijk toe.
Speekselonderzoek kan meten hoeveel speeksel een patiënt produceert – zowel gestimuleerd (door kauwen) als in rust – en ook de zuurgraad en het bufferend vermogen ervan. Zelfs de aanwezigheid van specifieke bacteriën, waaronder bacteriën die in verband worden gebracht met hart- en vaatziekten en de ziekte van Alzheimer, kan worden vastgesteld aan de hand van speekselmonsters.
Hoewel deze tests momenteel nog niet standaard worden uitgevoerd bij OptiSmile, betekenen dalende kosten en vooruitgang in AI dat gerichte speekseldiagnostiek in de nabije toekomst wel eens deel zou kunnen uitmaken van de dagelijkse tandheelkundige zorg.
DNA-onderzoek en uw genetisch risico op tandvleesaandoeningen
[00:07:26 – 00:09:12]
Niet iedereen reageert op dezelfde manier op tandplak. Sommige patiënten ontwikkelen ernstige tandvleesaandoeningen met relatief weinig bacteriële ophoping, en genetische aanleg kan dit verklaren. Een genvariant, bekend als IL-1 (interleukine-1), is in verband gebracht met een overdreven ontstekingsreactie op bacteriële infecties.
Doordat een tandarts weet dat een patiënt deze marker draagt, kan hij of zij het preventieplan personaliseren en vaker preventieve maatregelen nemen. professionele schoonmaakgerichte antibacteriële therapieën, of een verwijzing naar een parodontoloog. Zoals de aflevering het stelt: genetica laadt het geweer, maar gedrag haalt de trekker over.
Uiteindelijk blijven de basisprincipes hetzelfde, ongeacht het genetische risico: regelmatig flossen, naar een professionele gebitsreiniging gaan en leefstijlfactoren zoals roken of slecht gecontroleerde diabetes aanpakken.
Het opsporen van bacteriën die een slechte adem veroorzaken via speeksel.
[00:09:19 – 00:10:58]
Speeksel- en tandplakmonsters kunnen worden getest om de anaërobe bacteriën te identificeren die verantwoordelijk zijn voor een slechte adem – bacteriën die zich op de tong of in de tandvleesplooien bevinden. Het nauwkeurig opsporen van deze bacteriën maakt in theorie een gerichtere behandeling mogelijk in plaats van een trial-and-error-aanpak.
In de praktijk pakken consistente mondhygiënegewoonten – tongschrapen, flossen en ervoor zorgen dat het tandvlees niet bloedt – in de meeste gevallen de oorzaak aan. Ook kunnen voorgeschreven chloorhexidineproducten zoals Curasept worden aanbevolen, maar wees voorzichtig met vrij verkrijgbare alternatieven die de tanden kunnen verkleuren.
De IL-1-marker en het implantaatrisico
[00:11:08 – 00:12:00]
Dezelfde IL-1 genetische marker die wijst op een verhoogd risico op tandvleesaandoeningen heeft ook implicaties voor tandheelkundige implantatenPatiënten die drager zijn van deze variant, hebben mogelijk een grotere kans op ontstekingen en botverlies rond een implantaat na verloop van tijd.
Voor patiënten met een voorgeschiedenis van tandvleesproblemenEen verwijzing naar een parodontoloog – die mogelijk genetische testen uitvoert en een nauwlettender controleprogramma opstelt – kan bijdragen aan het waarborgen van een succesvolle implantatie op de lange termijn.
Bufferend vermogen: Hoe goed kan uw speeksel zuur neutraliseren?
[00:12:08 – 00:13:48]
De buffercapaciteit geeft aan hoe effectief speeksel zuren in de mond kan neutraliseren. Een lage buffercapaciteit betekent dat het speeksel moeite heeft om zuren uit voeding, maagzuur of zure dranken tegen te gaan, waardoor tanden gevoeliger worden voor erosie en cariës.
Het testen van de buffercapaciteit is eenvoudig: er worden monsters van zowel rustend als gestimuleerd speeksel afgenomen en geanalyseerd. Vooral bij jongere patiënten kan vroegtijdige testen aanzetten tot positieve veranderingen: meer water drinken, suikervrije kauwgom kauwen en een verbeterd dieet voordat er schade ontstaat.
Speeksel gebruiken als leidraad bij de antibioticakeuze.
[00:13:57 – 00:14:36]
Bij specialistische parodontologische zorg kunnen monsters uit de tandvleesholtes – ook wel creviculair vocht genoemd – worden genomen, gekweekt en getest om te bepalen welke bacteriën een infectie veroorzaken. Hierdoor kan de behandelaar het meest geschikte antibioticum kiezen in plaats van te vertrouwen op een breedspectrumbehandeling.
Hoewel dit geen standaardprocedure is, is dit type gerichte diagnostiek bijzonder waardevol in complexe of hardnekkige gevallen waarbij de standaardbehandeling het probleem niet heeft opgelost.
Kosten, toegankelijkheid en de toekomstperspectieven
[00:14:47 – 00:16:43]
Speeksel- en DNA-onderzoek blijft relatief duur voor de meeste patiënten, vooral wanneer ze de kosten zelf moeten betalen. Echter, selectief gebruik – bijvoorbeeld een IL-1-test bij een patiënt met onverklaarbare, agressieve tandvleesaandoeningen, of een bacteriële kweek bij een hardnekkige infectie – kan van grote waarde zijn wanneer de verkregen inzichten de behandelbeslissingen beïnvloeden.
De trend wijst naar grotere toegankelijkheid. Net zoals COVID-sneltesten van klinieken naar de apotheek zijn verplaatst, kunnen speekseltesten voor thuisgebruik, die bijvoorbeeld bloedend tandvlees, bacteriën die een slechte adem veroorzaken of de bloedsuikerspiegel kunnen detecteren, binnen enkele jaren een routineonderdeel van de persoonlijke gezondheidsmonitoring worden.
Gepersonaliseerde tandheelkunde en de toekomst van diagnostiek
[00:16:44 – 00:19:59]
Door gegevens over speekselproductie, buffercapaciteit, bacteriële profielen en genetische markers te combineren, ontstaat een gedetailleerd beeld van het risico van een individuele patiënt. Dit verschuift de focus van de tandheelkunde van een reactief, op reparatie gericht model naar echte preventie. Dit soort bewijs kan ook een krachtige motivator zijn, waardoor patiënten beter begrijpen waarom meer regelmatige controles of specifieke hygiënegewoonten die voor hen persoonlijk van belang zijn.
Er wordt al onderzoek gedaan naar de detectie van systemische aandoeningen, waaronder diabetes en bepaalde vormen van kanker, met behulp van speeksel. Experimentele biosensoren die op de tanden worden bevestigd, kunnen via Bluetooth bloedsuikerwaarden doorgeven. Hoewel deze ontwikkelingen nog niet klinisch worden toegepast, laten ze zien hoe nauw mondgezondheid en algemene gezondheidsdiagnostiek met elkaar verweven raken.
Het afnameproces zelf is eenvoudig en niet-invasief: kauw op een stukje was, spuug in een klein bekertje of neem een DNA-monster af met een wattenstaafje aan de binnenkant van de wang. Geen naalden, geen ongemak – alleen informatie die kan leiden tot slimmere en vroegere zorg.
Afschrift
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (0:04 – 0:37)
Welkom terug bij Save Your Money, Save Your Teeth, de podcast waarin we tandheelkunde praktisch maken.
Nuttig en gemakkelijk te begrijpen. Vandaag hebben we Dr. Clifford Yudelman van OptiSmile te gast om te praten over speeksel.
Testen en DNA-diagnostiek. Het klinkt misschien futuristisch, maar het gaat eigenlijk om iets heel eenvoudigs, gewoon...
Inzicht in de risico's van een patiënt voordat problemen kostbaar, pijnlijk of zelfs moeilijk te behandelen worden.
Dr. Yudelman, welkom terug.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (0:37 – 0:47)
Dankjewel, dankjewel. Fijn om terug te zijn en ik kijk uit naar de aflevering van vandaag. Het zal waarschijnlijk een behoorlijke uitdaging worden.
Een korte, maar we zullen zien hoe het gaat.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (0:48 – 0:53)
Dokter Yudelman, waarom in vredesnaam zou een tandarts mijn speeksel willen testen?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (0:53 – 7:10)
Ik vind je formulering goed. Ik ben het met je eens, waarom zou een tandarts je speeksel willen testen? Maar aangezien we...
Daarover gesproken, kijk, ik testte speekselmonsters van patiënten toen ik in Perth was. We hebben het erover, ik ben in
Ik woonde 11 jaar in Kaapstad en deed toen speekseltesten. In 2002 ging ik naar Perth, en een paar...
Bedrijven brachten deze speekseltesten op de markt en dat was een geweldige ontwikkeling voor patiënten. Het was een hele kleine
De kit en de test zelf waren behoorlijk duur voor ons, en bovendien kostte het tijd. We moesten...
Boek een extra half uur bij.
Dus toen je besloot om iemands speeksel te testen, deed je dat niet gratis en betaalde die persoon ervoor, en ik
Ik denk dat dit nog steeds min of meer het geval is als het gaat om de soorten tests waar we het in dit eerste deel over gaan hebben.
vraag.
Een van de voordelen is dat speeksel zeer diagnostisch is, vergelijkbaar met een bloedtest. Er zijn zoveel dingen die
Het blijft me verbazen. Ik heb net wat bloedonderzoek laten doen en je krijgt er maar vijf, tien of twaalf.
Dat is gedaan, en er zijn letterlijk duizend dingen die je in het bloed kunt testen, en speeksel is daar heel vergelijkbaar mee.
Maar het soort testen dat we destijds uitvoerden, en ik moet meteen zeggen dat er
Sommige tandartsen beginnen weer aan populariteit te winnen, en er zijn zelfs enkele praktijken in Kaapstad die
Ze promoten verschillende soorten tests waar we het vandaag over zullen hebben, maar ikzelf doe geen speekseltests.
Dat gevoel, zoals we dat vroeger in Perth hadden. Maar ik denk dat het misschien terugkomt, ook tegenwoordig.
Dankzij AI worden dingen een stuk betaalbaarder en sneller.
Zoals jullie weten, hebben we het in onze podcast al vaak over speeksel gehad, en speeksel beschermt...
de tanden door zuur te neutraliseren, bacteriën weg te spoelen en mineralen zoals calcium en fosfaat aan te leveren.
Dit helpt om beginnende beschadigingen aan het glazuur te herstellen, je tanden weer sterk te maken en gaatjes te voorkomen.
En wanneer de hoeveelheid of de kwaliteit afneemt, neemt het risico op gaatjes, erosie, tandvleesaandoeningen en infecties toe.
Het neemt enorm toe. En we hebben het hier al vaak over gehad. Een droge mond en gevoeligheid, veel daarvan heeft te maken met speeksel.
en het testen van speeksel.
Een van de tests die we zouden doen, is het meten van de speekselproductie. Ik weet dat dit misschien een beetje vies klinkt,
Maar het werd geleverd met een klein wegwerpbekertje en een klein stukje was waar je op kon kauwen zoals op kauwgom.
En dan kauwde je, kauwde je, kauwde je, en spuugde je in het bekertje, en we namen de tijd een minuut lang.
Dan zouden we kijken hoeveel speeksel je kon produceren. Dat noemen we gestimuleerd speeksel. Dat is iets
Dat gebeurt tijdens het kauwen.
Bespaar geld, red je tanden | OptiSmile
En toen we dat speeksel eenmaal hadden, konden we het testen met een teststaafje om de zuurgraad, de buffercapaciteit en hoe goed te meten.
Het was snel in staat om zuur te neutraliseren. En nu kun je zelfs testen of er bacteriën zijn en om wat voor soort bacteriën het gaat.
zitten erin. En gek genoeg moet er een test zijn voor deze P. gingivalis. Het is een van die bacteriën die we
Dit hebben we besproken toen we het over hartziekten en Alzheimer hadden, en er zijn nu tests om deze aandoeningen op te sporen.
stoffen in het speeksel.
Zoals ik al zei, doen we dit momenteel niet, maar misschien word ik na deze podcast wel gedwongen om dit soort dingen te gaan doen.
Omdat we misschien een beetje vraag creëren. Maar terug naar het spugen. Je spuugt in een klein kopje en je spoelt het helemaal door.
Soorten testen. Dat heet gestimuleerd speeksel.
En dan zouden we ook testen, dat doen we soms als ik een examen afneem, dan...
Keer de onderlip van de patiënt binnenstebuiten. Je trekt je onderlip naar beneden en het lijkt een beetje op vloeipapier als je
Je mond is droog, maar binnen een paar seconden zouden er kleine dauwdruppeltjes op het oppervlak moeten verschijnen.
En dit is niet-gestimuleerd of rustend speeksel. Dit zijn de kleine speekselklieren die verspreid liggen.
Verspreid over je mond bevinden zich stoffen die een droge mond voorkomen. We nemen ze voor lief totdat ze niet meer werken.
Het gestimuleerde speeksel komt dus van grote speekselklieren, je parotisklieren en de klieren onder je
je tong, je sublinguale spieren, en dat is vergelijkbaar met wanneer je een beetje citroen proeft en je je wangen voelt tintelen.
Tuit je lippen. Dat is al het speeksel dat eruit spuit, of als je eten ruikt of een belletje rinkelt, zoals bij een hond als die van Pavlov.
hond, dan begin je te kwijlen. Weet je misschien of je het verhaal van Pavlovs hond kent? Je rinkelt een bel en dan
De hond begint te kwijlen omdat hij het associeert met eten. Heb je daar wel eens van gehoord?
Het klinkt bekend, ja. Mensen gebruiken de vergelijking met de hond van Pavlov om te verwijzen naar gedragsveranderingen waarbij je leert om...
Je lichaam reageert op een bepaalde manier, of het wordt een onbewuste reactie, zoals wanneer je eten ruikt.
En dan zeg je: "Oh, het water loopt me in de mond." En het water loopt je letterlijk in de mond.
Maar wanneer we al deze factoren in overweging nemen, verandert de tandheelkunde van een reactief model naar een preventief model.
En in plaats van te wachten tot er tandbederf of tandvleesontsteking optreedt, zouden we al deze tests kunnen doen. Maar om eerlijk te zijn...
Nu, wanneer ik patiënten onderzoek, kan ik naar een patiënt kijken en zeggen: "Oh, u drinkt veel water omdat hun..."
Er komt speeksel uit hun mond terwijl ik probeer erin te kijken, en we hebben zuigkracht nodig terwijl we gewoon...
Ik probeer te kijken. En dat is een goede speekselproductie.
Maar ik heb het in een aantal podcasts al eens gehad over speeksel, in Zuid-Afrika en zelfs in Australië, we...
Een beetje uitgedroogd. We drinken niet zoveel water als bijvoorbeeld Amerikanen. Dus ik hoef niet zo'n uitgebreide training te doen.
Een test om te bepalen of je niet genoeg water drinkt, of dat je medicijnen gebruikt die je mond ontsteken.
Droog, en gaat dat de uitkomst veranderen? Waarschijnlijk niet.
Wil je nu nog eens twee- of drieduizend euro betalen voor een speekseltest? Ik weet het niet zeker. Ik zal het eens uitzoeken.
En kijk of de prijzen misschien gedaald zijn, of dat het misschien veel sneller gaat.
Dat was een erg lang antwoord. Ik denk dat we klaar zijn met de podcast van vandaag.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (7:11 – 7:25)
Nee wacht, ik heb nog negen vragen voor je. Maar ik wil je ook nog iets vragen, nu we het toch over testen hebben: kan een DNA-test
Vertel ons of we genetisch gezien vatbaarder zijn voor tandvleesaandoeningen en zo ja, hoe?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (7:26 – 9:12)
Niet iedereen reageert dus op tandplak op dezelfde manier. Sommige mensen krijgen ernstige tandvleesaandoeningen met relatief weinig vertraging.
Bij sommige mensen is de hoeveelheid tandplak klein, terwijl die bij anderen stabieler is.
Er bestaat dus een DNA-test die genetische variaties en factoren die van invloed zijn op je ontstekingsreactie kan identificeren.
reactie. En er is een gen, het gen dat is onderzocht, het heet IL-1. Het is een specifiek gen dat wanneer
Mensen hebben dat, ik denk dat het interleukine-1 heet, en het laat zien dat je eigenlijk een overdreven
ontstekingsreactie op bacteriële infectie.
De genen laden het geweer, maar het gedrag, zoals het niet flossen, haalt de trekker over. En als je iemands
Genetische risicofactoren kunnen een tandarts helpen bij het ontwikkelen van gepersonaliseerde preventiestrategieën. Patiënten met dit soort risicofactoren kunnen hierdoor een betere preventiestrategie ontwikkelen.
Bespaar geld, red je tanden | OptiSmile
ongewoon ernstige tandvleesaandoeningen, die niet roken en geen diabetes hebben, niet vapen, en er is mogelijk sprake van een
Omdat het een genetische factor is en hun ouders tanden hebben verloren door tandvleesziekte, stuur ik ze door naar de parodontoloog.
Ik heb mijn parodontoloog eigenlijk nog niet gevraagd of hij genetische testen uitvoert, maar deze testen zijn wel beschikbaar.
Zoals ik al zei, zijn er een aantal praktijken die nogal new age-achtig zijn en dit soort dingen doen, en dat is de reden waarom ik...
Ik heb deze podcast vandaag opgenomen.
Uiteindelijk moet je toch flossen. Je moet nog steeds elke drie maanden je tanden laten reinigen. Misschien
Je moet antibacteriële middelen gebruiken. Er zijn misschien nog andere dingen die je moet doen, maar het is net zoiets als weten dat je een hartaandoening hebt.
in de familie. Stel dat je een familielid bent en er is nog nooit een hartaanval voorgekomen in de familie, betekent dat dan dat...?
Zou je moeten gaan roken?
Nee, ik denk het niet.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (9:12 – 9:19)
Dokter Yudelman, kan een speekseltest de specifieke bacteriën identificeren die een slechte adem veroorzaken?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (9:19 – 9:35)
Ja, ik was in de jaren 90 inderdaad nauw betrokken bij onderzoek naar slechte adem en het testen van bacteriën, en wij
We hadden deze apparaten, de Halimeter genaamd. Dit gaat terug naar onze allereerste podcast voor Valentijnsdag.
jaren geleden. Wanneer was dat ook alweer, 2024?
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (9:36 – 9:37)
Ja, dat herinner ik me.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (9:37 – 10:58)
Het ging erom hoe je een kus op Valentijnsdag kon krijgen zonder een slechte adem te hebben. Er zijn manieren om speeksel te testen en de
Kijk of je tandplak hebt en of je die bacteriën hebt. Ze worden anaërobe bacteriën genoemd en kunnen op de tong of in de mond voorkomen.
het opsporen van bacteriën in bepaalde gebieden, en het identificeren van deze bacteriën zou een gerichte behandeling mogelijk maken in plaats van giswerk.
waaronder speciale mondhygiënestrategieën en -reiniging, en mogelijk zelfs antibacteriële therapieën.
En sommige van deze dingen, ja, die kunnen wel gedaan worden, maar uiteindelijk moet je nog steeds flossen, zorg ervoor dat...
Als je tandvlees niet bloedt en je tong niet schuurt, kun je eventueel een speciaal mondspoelmiddel met chloorhexidine gebruiken.
Soms wordt er een tandpasta voorgeschreven die geen vlekken achterlaat, zoals Curaden of Curasept.
We raden het gebruik van vrij verkrijgbare Corsodyl af. Het kan vlekken op je tanden veroorzaken, wat je kunt
Oppoetsen, maar daar hebben we het al eerder over gehad. Maar moet ik echt testen om precies te zien welke bacteriën het zijn?
Is dat zo? Voor mij niet echt. Maar dat wil niet zeggen dat we het over een jaar of twee niet zullen testen, of dat een
Een tandarts of een praktijk die dit veel doet, doet het verkeerd. Het is op dit moment gewoon niets voor mij.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (10:58 – 11:07)
Ik wil u ook vragen wat de IL-1 genetische marker is en welke invloed deze heeft op uw implantaatrisico?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (11:08 – 12:00)
Ja, dus nogmaals, dat is interleukine-1, en het geeft in feite aan hoe agressief je immuunsysteem zal reageren.
reageren op bacteriën. En als het gaat om tandimplantaten, mensen die dit genetische, dit slechte gen hebben, wij
Je kunt misschien zelfs van tevoren al zien dat ze vatbaarder zouden kunnen zijn voor ontstekingen en botverlies in dat gebied.
implantaten.
Tegenwoordig wordt een patiënt vaak niet meer naar een kaakchirurg gestuurd om een implantaat te laten plaatsen, maar wordt er juist vaker voor gekozen om een implantaat te laten plaatsen.
Als we zelf implantaten plaatsen, sturen we patiënten met tandvleesproblemen en dergelijke door naar een specialist.
naar een parodontoloog, die mogelijk genetische testen uitvoert en de behandeling daarop afstemt.
geduldig. Misschien is het beter om ze elke twee maanden in plaats van elke drie maanden voor een professionele reiniging te laten komen.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (12:00 – 12:07)
Bespaar geld, red je tanden | OptiSmile
Oké, dokter, hoe kunnen we de zuurgraad of het bufferend vermogen van speeksel meten?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (12:08 – 13:48)
Ik zei al dat we het ongestimuleerde speeksel opvangen, dat wil zeggen, als je gewoon zit, zonder op een stukje te kauwen.
Je brengt was aan, wacht een minuut en spuugt het dan uit. En daarna doe je die oefening waarbij je kauwt, kauwt, kauwt.
En spuug het in een klein kopje, dan kun je het analyseren.
En meestal betekent een lage buffercapaciteit dat het speeksel moeite heeft om de zuren te neutraliseren.
En dat is waar we een verhoogd risico op erosie en gaatjes zien. Tegen de tijd dat we patiënten zien, zien we al problemen.
Dat ze een droge mond hebben. Ze hebben meestal een zeer zuurrijk dieet, ze hebben last van reflux en er zijn
Andere factoren om te controleren. En ja, het kan helpen om te zeggen: we hebben je speeksel getest en je hebt slecht speeksel. Dat is een beetje...
waardoor ze er een beetje vanaf komen.
Ze kunnen naar buiten gaan en Juicy Fruit-snoepjes eten, en van die, hoe noem je die ook alweer, Starbursts en zure lolly's, en drinken.
Hun appelazijn en hun heet water met citroen. Maar als je een goede bufferende werking hebt, doet het dat dan?
Bedoel je dat je die dingen sowieso moet gaan doen omdat je speeksel zo geweldig is? Dat denk ik niet.
Kijk, als je mensen al op jonge leeftijd test, bijvoorbeeld tieners, en je kunt ze motiveren om meer water te drinken,
Motiveer hen om te flossen omdat ze een groter risico lopen, verander en verbeter hun voedingspatroon, en zorg ervoor dat ze misschien...
Kauw suikervrije kauwgom, doe meer van die dingen waar we het over hebben gehad om het op te lossen.
droge mond.
Hoe hoger je speekselproductie en hoe beter de kwaliteit van je speeksel, hoe beter de bufferende werking zal zijn.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (13:48 – 13:56)
En kan een speekseltest ons bijvoorbeeld ook helpen bij het kiezen van het juiste antibioticum voor een infectie?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (13:57 – 14:36)
Dit is dus iets wat parodontologen doen. Ze kunnen een kweek van het tandvlees opsturen, niet per se van het tandvlees zelf.
Speeksel, maar dan specifiek slijmvliesvocht, ofwel het is net speeksel, maar het komt uit je tandvleesplooien. En je kunt
Doe een klein beetje, een heel klein wit stukje, bijna als een stukje vloeipapier, in je zakje en neem dan een monster.
Stuur het op voor testen.
En dit kan specialisten daadwerkelijk helpen bij het kiezen van antibiotica in zeer specifieke gevallen, en ervoor zorgen dat als we
Als je iemand een antibioticum geeft voor zijn of haar specifieke infectie, dan weet je zeker dat het het juiste antibioticum is.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (14:37 – 14:47)
Ik weet dat dit waarschijnlijk een prangende vraag is voor velen. Is deze test duur en is het de gemiddelde consument de investering waard?
Patiënt, dokter?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (14:47 – 14:51)
Ik vind dat alles tegenwoordig duur is als je met rand betaalt, vind je niet?
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (14:51 – 14:54)
Ja absoluut.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (14:54 – 16:36)
Dus misschien in de VS of een Scandinavisch land, of ergens anders waar ze een goede tandartsverzekering hebben, ik niet
Ik weet niet of dat ergens ter wereld het geval is, maar als er een specifieke situatie is waarbij de overheid of een verzekeringsmaatschappij...
gaat betalen, zeg maar, geef me $300 om deze tests uit te voeren, terwijl het gratis was voor de patiënt en die testkits...
Het is toch makkelijk beschikbaar, net als een röntgenfoto? Het is altijd goed om die extra informatie te hebben.
Maar dit soort dingen zijn duur. DNA-onderzoek is duur. Maar in specifieke gevallen zoals die we
Zoals al eerder vermeld, en zonder het te herhalen, kunnen de kosten bij selectief gebruik de besparingen overtreffen.
Bespaar geld, red je tanden | OptiSmile
Zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van een interleukine-1-test bij bepaalde patiënten of het testen van bacteriën in een specifiek gebied.
Die specifieke gevallen. Dan zou gericht testen volgens mij een goede oplossing kunnen zijn.
En het is ook de toekomst. We zien steeds meer van dit soort dingen aan boord komen, en zoals de
Snel, vroeger was het een hele opgave om een COVID-test te krijgen. Nu kun je die gewoon bij de apotheek halen en je laten testen.
test jezelf op COVID, of prik in je vinger en controleer je huid. Wat vaker voorkomt, is dat je iets onder de leden hebt.
Je hoeft 's ochtends maar een beetje te speekselen en dat vertelt je of je een slechte adem hebt, en het vertelt je ook hoe gezond je tandvlees is.
bloeden. Ik denk dat deze dingen online beschikbaar zullen komen en veel goedkoper zullen worden, en dat het dan gewoon iets alledaags kan worden.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (16:36 – 16:43)
Dat zou fantastisch zijn. En dokter, hoe past dit alles in de gepersonaliseerde geneeskunde binnen de tandheelkunde?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (16:44 – 17:46)
Als je al deze tests uitvoert en er zit een patiënt voor je, een nieuwe patiënt, en jij
Ik ken ze niet, maar het zou een manier kunnen zijn om ze te motiveren om elke drie maanden in plaats van één keer per jaar langs te komen.
Er spelen nog veel andere factoren een rol.
Maar het is net zoals wanneer we een röntgenfoto door de AI halen en de AI drie holtes vindt, dan is het niet alleen maar
Dat zegt de tandarts. En met een test is het hetzelfde. Mensen vinden het fijn om te dragen, zelfs ikzelf, je wordt wakker en je...
Ik voel me fris. Ik heb je niet in je ribben geslagen omdat je aan het snurken was. Heb je iets om je pols nodig om dat te kunnen zeggen?
Heb je een leuke avond gehad? Het is net zoiets van: heb je die dingen echt nodig, of is het gewoon leuk om ze te hebben?
Maar ik denk wel dat het zich verder zal verspreiden, en alles gaat natuurlijk die kant op. Nu maakt AI het mogelijk
Veel van deze ontwikkelingen verlopen veel sneller en beter.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (17:46 – 17:54)
Speekseltesten kunnen dus heel veel aan het licht brengen, maar kunnen ze ook ziekten zoals diabetes of zelfs kanker opsporen?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (17:55 – 19:17)
Ja, kijk, er wordt veel onderzoek naar gedaan. Het is dus niet iets wat standaard is, maar ze werken eraan.
Veel daarvan. Ik denk dat het veel zou zijn, ik heb laatst iets gelezen over een kleine sensor waar ze aan werken.
die je aan je tand kunt bevestigen.
Dus in plaats van die dure sensoren die je moet uitknijpen, is het een soort klein naaldje dat in je arm gaat, en als
Als je diabetes hebt of een keto-dieet volgt, stuurt het apparaat via Bluetooth een signaal naar je telefoon, waarna je de waarden kunt meten.
Je bloedsuikerspiegel elke vijf minuten meten. En als het iets is dat je gewoon op de tand kunt plakken en dat geeft...
Je bloedsuikerspiegel elke vijf minuten direct gemeten met een speekseltest, dat zou echt fantastisch zijn.
En ik weet dat ze daaraan werken.
En hetzelfde geldt voor bepaalde dingen, ik denk dat je daarmee bepaalde vormen van kanker kunt opsporen.
Speeksel is, zoals ik al zei, erg vergelijkbaar met je bloed. Er zitten veel stoffen in je speeksel die je kunnen vertellen wat er in je bloed zit.
wat er in de rest van het lichaam gebeurt. Maar voor zover ik weet, zonder diepgaand onderzoek te doen en te zien wat er precies aan de hand is, kan ik daar niets over zeggen.
verderop, want de meeste van onze podcasts gaan over wat er morgen gaat gebeuren als je naar...
De tandarts of vragen om aan de tandarts te stellen, dus dit is wat meer toekomstgericht.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (19:18 – 19:25)
En tot slot, voor degenen die zich afvragen hoe de test precies werkt: is het gewoon spugen in een buisje of niet?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (19:25 – 19:59)
Ik denk dat ik daar eerder te snel conclusies heb getrokken. Het is in principe een klein stukje was waar je op kauwt, en dan...
Je spuugt in een klein bekertje, kleine maatbekertjes. Uiteraard zijn er geen naalden.
Voor DNA-onderzoek kun je een testkit per post ontvangen waarmee je speeksel kunt gebruiken of de binnenkant van je vagina kunt afschrapen.
Als je het in je wang spuit, krijg je al dat DNA binnen. Al die informatie zweeft in principe gewoon in je mond. Maar
Bespaar geld, red je tanden | OptiSmile
Ja, het is niet-invasief. Je hoeft niet in je vinger te prikken of iets dergelijks. Je spuugt gewoon in een klein bekertje.
dat is het.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (19:59 – 20:15)
Oké, oké, oké. Nou, dat was een zeer fascinerende blik op hoe de moderne tandheelkunde verder gaat dan alleen maar
Het oplossen van uw problemen en het vroegtijdig inzicht krijgen in uw risico's. Dr. Yudelman, hartelijk dank.
altijd.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (20:16 – 20:34)
Graag gedaan. En ja, ik kijk uit naar volgende week. Dan wordt het vast wat spannender als we het over biologie hebben.
Ofwel biologische versus op bewijs gebaseerde tandheelkunde. Ik zal volgende week vast wel wat vijanden maken in de tandheelkundige wereld.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (20:35 – 20:36)
Oké, nou, daar kijk ik naar uit.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (20:37 – 20:39)
Luister, luister of negeer.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (20:39 – 20:54)
Dat is nogal een voorproefje. Oké, luister de volgende keer zeker weer naar Save Your Money, Save Your Teeth.
waar we u blijven helpen om slimmere beslissingen te nemen voor uw glimlach, uw gezondheid en ook uw portemonnee.
[Outro] (21:15 – 22:00)
Ontdek de wereld van uitmuntende tandheelkunde met OptiSmile. Luister naar onze wekelijkse podcast met Dr. Clifford.
Yudelman, een doorgewinterde expert met 40 jaar tandheelkundige ervaring op vier continenten. Verkrijg unieke
Ontdek inzichten en deskundig tandheelkundig advies door OptiSmile.co.za te bezoeken. Hier vindt u artikelen die de weg naar een optimale mondgezondheid verlichten.
mondgezondheid.
Als u op zoek bent naar ongeëvenaarde tandheelkundige zorg in Kaapstad, neem dan contact op met OptiSmile of boek direct online.
op OptiSmile.co.za.
OptiSmile, waar mondiale expertise en lokale zorg samenkomen.
Disclaimer: de inhoud in deze podcast, “Bespaar je geld, bespaar je tanden” op medische maandagen, is uitsluitend bedoeld voor informatieve en educatieve doeleinden. Het is niet bedoeld als tandheelkundig of medisch advies. De inzichten en meningen van Dr. Clifford Yudelman en eventuele gasten zijn bedoeld om een beter begrip van de tandheelkundige gezondheid, preventieve maatregelen en algemeen welzijn te bevorderen, maar mogen niet worden geïnterpreteerd als professionele tandheelkundige of medische aanbevelingen.Dr. Clifford Yudelman diagnosticeert, behandelt of biedt geen preventiestrategieën aan voor gezondheidsproblemen rechtstreeks via deze podcast. Dit platform is geen vervanging voor de persoonlijke zorg en het advies van een erkende tandarts of gezondheidszorgprofessional. We moedigen onze luisteraars sterk aan om hun eigen tandheelkundige zorgverleners te raadplegen om individuele tandheelkundige zorgbehoeften en -problemen aan te pakken. De hier gedeelde informatie is bedoeld om luisteraars te voorzien van kennis over tandheelkundige gezondheid, maar mag niet worden gebruikt als basis voor het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen zonder professionele begeleiding. Uw tandheelkundige zorgverlener is de beste bron van advies over uw tandheelkundige en algehele gezondheid. Vraag altijd advies aan uw tandarts of andere gekwalificeerde zorgverleners als u vragen of zorgen heeft over de gezondheid van uw gebit.


