hoofdstukken
Wat is biologische tandheelkunde?
[00:00:05 – 00:02:13]
Biologische tandheelkunde is geen formeel erkend tandheelkundig specialisme; het is een filosofie en een ongereguleerde discipline. In het beste geval weerspiegelt het een oprechte interesse in de manier waarop tandheelkundige behandelingen het hele lichaam beïnvloeden. In het slechtste geval doet het beweringen die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
Op bewijs gebaseerde tandheelkundeDaarentegen combineert evidence-based tandheelkunde hoogwaardig onderzoek, klinische expertise en patiëntwaarden. Het is de standaard die aan universiteiten wordt onderwezen en wereldwijd door tandheelkundige organisaties wordt onderschreven. Het belangrijkste verschil is dat evidence-based tandheelkunde het onderzoek volgt, terwijl biologische tandheelkunde soms begint met een overtuiging en argumenten zoekt om die te ondersteunen.
Het fluoridedebat
[00:02:14 – 00:03:31]
Fluoride behoort tot de meest onderzochte stoffen in de volksgezondheid. Decennia aan onderzoek bevestigen dat het bij de juiste dosering tandbederf aanzienlijk vermindert. Veel van de controverse komt voort uit een misverstand over het verschil tussen dosis en toxiciteit: vrijwel elke stof, inclusief water, kan schadelijk zijn bij extreme concentraties.
De fluorideconcentraties in tandpasta en bij de fluoridering van drinkwater liggen ver onder de toxiciteitsdrempel. Systematische onderzoeken van gerenommeerde organisaties concluderen consequent dat fluoride veilig en effectief is zoals aanbevolen. Beweringen die fluoride in verband brengen met wijdverspreide systemische ziekten worden niet ondersteund door degelijk bewijs.
Verwijdering van zilvervullingen en amalgaamvullingen
[00:03:32 – 00:05:53]
Amalgaamvullingen bevatten kwik in een stabiele, gebonden vorm. Grootschalige studies hebben geen wijdverspreid bewijs gevonden dat amalgaamvullingen systemische ziekten veroorzaken bij de algemene bevolking. Het is echter cruciaal om te benadrukken dat onnodige verwijdering de blootstelling aan kwik tijdelijk kan verhogen en schade aan de tand zelf kan veroorzaken.
Er zijn legitieme redenen om amalgaamvullingen te verwijderen, zoals breuken, cariës of een barst in een tand, en deze moeten volgens de juiste protocollen worden behandeld. De bewering dat routinematige verwijdering van amalgaam De bewering dat het lichaam ontgift wordt, wordt niet ondersteund door de wetenschap. Patiënten beloven dat het verwijderen van vullingen andere aandoeningen zoals gewrichtspijn of artritis zal verhelpen, wordt simpelweg niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs.
Zijn wortelkanaalbehandelingen giftig?
[00:05:53 – 00:07:28]
Angstaanjagende documentaires die beweren dat wortelkanaalbehandelingen giftig zijn en systemische ziekten veroorzaken, zijn volledig ontkracht. De theorie is ontstaan uit slecht opgezette studies die meer dan een eeuw geleden werden uitgevoerd en is door modern onderzoek herhaaldelijk weerlegd.
Wortelkanaalbehandeling Wortelkanaalbehandeling is een van de meest bestudeerde procedures binnen de tandheelkunde. Wanneer correct uitgevoerd, verwijdert het infecties, verlicht het de pijn en behoudt het de natuurlijke tand. Vooruitgang in microbiologie, beeldvorming en materialen heeft de resultaten aanzienlijk verbeterd, en gerenommeerde tandheelkundige en medische organisaties wereldwijd beschouwen wortelkanaalbehandelingen als veilig en effectief.
Wat betekent biocompatibel nu eigenlijk?
[00:07:28 – 00:09:43]
Biocompatibiliteit betekent dat een materiaal zijn beoogde functie vervult zonder schade toe te brengen aan het omliggende weefsel. Alle moderne tandheelkundige materialen ondergaan uitgebreide biocompatibiliteitstests voordat ze worden goedgekeurd. Geen enkel materiaal is volledig inert, maar het doel is voorspelbare prestaties, duurzaamheid en een minimale negatieve reactie.
De term wordt soms misbruikt in marketing om superioriteit te suggereren zonder enig bewijs. De materiaalkeuze in de evidence-based tandheelkunde wordt bepaald door klinische indicatie, duurzaamheid en bewezen resultaten – niet door labels of ideologie. Patiënten die praktijken tegenkomen die exclusief, speciaal getest materiaal sterk promoten, moeten dergelijke beweringen met een gezonde dosis scepsis benaderen.
Het in balans brengen van holistische gezondheid met wetenschappelijk bewijs
[00:09:44 – 00:11:21]
Mondgezondheid en algehele gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. TandvleesaandoeningEr is bijvoorbeeld een verband aangetoond tussen diabetes en hart- en vaatziekten, zoals blijkt uit onderzoek. Tandartsen kunnen en moeten patiënten informeren over deze verbanden en hen indien nodig doorverwijzen naar de juiste medische specialisten.
Het erkennen van deze verbanden is echter niet hetzelfde als het uitvoeren van diagnoses of behandelingen buiten het tandheelkundige vakgebied. Tandartsen zijn gespecialiseerd in de mondholte en hun rol is het ondersteunen van de algehele gezondheid in samenwerking met andere zorgverleners. Een integrale maar conservatieve aanpak – gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en afgestemd op de individuele patiënt – is de aanbevolen standaard.
Werkt ozontherapie in de tandheelkunde?
[00:11:21 – 00:13:14]
Ozon heeft daadwerkelijk antimicrobiële eigenschappen en is onderzocht als aanvulling op tandheelkundige behandelingen. Sommige onderzoeken suggereren dat het in bepaalde situaties bacteriën kan verminderen. Echter, recente systematische reviews ondersteunen ozon niet als vervanging voor conventionele behandelingen, zoals het verwijderen van een gaatje en het plaatsen van een vulling.
Beweringen dat ozon een gaatje kan genezen zonder boren of andere restauratieve ingrepen worden niet goed ondersteund door regulier onderzoek. Het kan een beperkte rol spelen als aanvullende behandeling wanneer er geen betere optie beschikbaar is, maar het is geen gangbare behandeling geworden. Praktijken die hoge tarieven vragen voor ozon als op zichzelf staande behandeling, moeten dan ook kritisch worden bekeken.
Moeten patiënten wantrouwend staan tegenover beweringen over metaalvrije producten?
[00:13:14 – 00:16:01]
De moderne tandheelkunde is grotendeels afgestapt van restauraties op basis van metaal, niet om ideologische redenen, maar omdat er nu betere materialen beschikbaar zijn. Opties zoals lithiumdisilicaat en zirkonia bieden uitstekende sterkte, esthetiek en weefselcompatibiliteit. De afwezigheid van metaal maakt een restauratie niet automatisch veiliger of gezonder – elk materiaal heeft zijn sterke en zwakke punten.
Titanium is bijvoorbeeld het meest grondig onderzochte implantaatmateriaal dat beschikbaar is en wordt veelvuldig gebruikt in de orthopedische chirurgie. Praktijken die titaniumimplantaten afraden, wortelkanaalbehandelde tanden veroordelen en het verwijderen van alle amalgaamvullingen aanbevelen – vaak om deze te vervangen door dure alternatieven – baseren zich niet op bewijs. De materiaalkeuze moet worden geleid door functie, levensduur en bewezen veiligheid, niet door angst die voortkomt uit documenten.
Kan tandheelkunde zowel hoogtechnologisch als holistisch zijn?
[00:16:02 – 00:17:45]
Moderne tandheelkunde Het kan absoluut zowel technologisch geavanceerd als patiëntgericht zijn. Uitgebreide onderzoeken die gebruikmaken van digitale beeldvorming, AI-ondersteunde röntgenanalyse, speekselanalyse, voedingsanalyse, slaaponderzoek en gepersonaliseerde risicoprofilering, weerspiegelen een werkelijk holistische aanpak – een aanpak die gebaseerd is op wetenschap.
Het verschil tussen dit en de ideologie van de biologische tandheelkunde is dat elke aanbeveling door bewijs moet worden ondersteund. Een tandarts die beweert dat alleen zijn of haar specifieke aanpak geldig is, of dat alle conventionele behandelingen schadelijk zijn, beoefent geen holistische zorg – hij of zij promoot een ideologie. Goede integratieve tandheelkunde ondersteunt de patiënt als geheel en blijft tegelijkertijd verantwoording afleggen op basis van wetenschappelijk bewijs.
Vragen om te stellen om onbewezen behandelingen te vermijden
[00:19:06 – 00:21:18]
Patiënten kunnen zichzelf beschermen door te vragen welk bewijs een aanbevolen behandeling ondersteunt en of dat bewijs afkomstig is uit peer-reviewed onderzoek. AI-tools zoals ChatGPT, Gemini of Claude kunnen helpen bij het samenvatten van gepubliceerd onderzoek wanneer de vragen correct worden geformuleerd. Een tweede mening is ten zeerste aan te raden voordat u instemt met het trekken van tanden met wortelkanaalbehandelingen, het verwijderen van bruikbare restauraties of het ondergaan van een ingrijpende behandeling die primair wordt gerechtvaardigd door beweringen over toxiciteit of systemische ziekte.
Als grote tandheelkundige organisaties wereldwijd een behandeling aanbevelen en slechts één tandarts in de stad zich daartegen verzet, dan is dat reden tot nader onderzoek. Transparantie, de bereidheid om uitleg te geven en de bereidheid om onzekerheid te erkennen, zijn allemaal tekenen van ethische, op bewijs gebaseerde zorg.
Afschrift
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (0:05 – 0:35)
Welkom terug bij Save Your Money, Save Your Teeth, de podcast waarin we luisteraars helpen de verwarring te doorbreken en slimmere tandheelkundige beslissingen te nemen. Vandaag is Dr. Clifford Yudelman van OptiSmile weer bij ons te gast om een onderwerp te bespreken dat verrassend controversieel kan zijn: biologische tandheelkunde versus op bewijs gebaseerde tandheelkunde. Wat is nuttig, wat is hype, en hoe kunnen patiënten het verschil zien?
Dr. Yudelman, welkom terug.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (0:35 – 0:41)
Dankjewel, dankjewel dat ik weer welkom ben, en ik kijk er echt naar uit om vandaag een paar vijanden te maken.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (0:41 – 0:55)
Oh, en ik kijk ernaar uit om het te zien gebeuren. Oké, laten we beginnen met het verschil tussen een biologische tandarts en een traditionele tandarts. Wat is dat verschil?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (0:56 – 2:13)
De term biologische tandheelkunde is geen formeel erkend specialisme. Het is een filosofie en geen gereguleerde discipline. In de meest optimale vorm weerspiegelt het een interesse in hoe tandheelkundige behandelingen het hele lichaam beïnvloeden.
Maar in de ergste vorm kan het afglijden naar beweringen die niet door bewijs worden ondersteund. Evidence-based tandheelkunde daarentegen is zeer duidelijk gedefinieerd. Het combineert het beste beschikbare wetenschappelijke onderzoek, de expertise van de behandelaar en de waarden van de patiënt.
Deze aanpak wordt onderschreven door internationale tandheelkundige organisaties en wordt wereldwijd aan universiteiten onderwezen. Het verschil is als volgt: evidence-based tandheelkunde stelt de vraag: wat toont hoogwaardig onderzoek aan als veilig en effectief? Biologische tandheelkunde begint soms met een overtuiging en zoekt vervolgens naar ondersteunende argumenten.
Dus, ik wil dat niet herhalen, maar het is heel belangrijk om het verschil tussen de twee te kennen. En weet je, bij OptiSmile is het leidende principe altijd: bewijs eerst. Gezondheid van het hele lichaam is erg belangrijk, maar de beweringen moeten gebaseerd zijn op wetenschap en niet op ideologie.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (2:14 – 2:22)
Dokter, waarom is er volgens u zoveel controverse rond fluoride binnen de biologische gemeenschap?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (2:23 – 3:31)
Nou, ik wist wel dat je meteen over fluoride zou beginnen. Fluoride is namelijk een van de meest onderzochte stoffen in de volksgezondheid. We hebben een aantal podcasts gemaakt over fluoride, en tientallen jaren van hoogwaardig onderzoek tonen aan dat fluoride, mits in de juiste dosering, tandbederf aanzienlijk vermindert.
De controverse ontstaat grotendeels door een misverstand over dosis versus toxiciteit. Bijna elke stof, inclusief water, kan schadelijk zijn bij extreem hoge concentraties. De fluorideconcentraties die in water, tandpasta en bij waterfluoridering worden gebruikt, liggen ver onder de toxiciteitsdrempels.
Systematische onderzoeken van gerenommeerde organisaties concluderen steevast dat fluoride veilig en effectief is bij gebruik volgens de aanbevelingen. Beweringen die fluoride in verband brengen met wijdverspreide systemische ziekten worden door geen enkel degelijk bewijs ondersteund. Een wetenschappelijke benadering erkent zowel de voordelen als de risico's. Het weegt het bewijsmateriaal af en vermijdt elke vorm van angstzaaiende berichtgeving.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (3:32 – 4:00)
Oké, nou, mijn tandarts vertelde me eens over een patiënte die zei dat ze die zilveren vulling in haar mond onder geen enkele omstandigheid mocht aanraken of verwijderen. Mag ze hem überhaupt aanraken of eruit halen? Ze begon toen echt tegen haar te schreeuwen.
Dat brengt me bij de volgende vraag. Hoe zit het met zilveren vullingen en de veiligheid van het verwijderen ervan? Wat is het wetenschappelijke standpunt over amalgaam of zilver?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (4:01 – 5:53)
Amalgaamvullingen bevatten kwik in een relatief stabiele en gebonden vorm. Grootschalige studies hebben geen wijdverspreid bewijs gevonden dat amalgaamvullingen systemische ziekten veroorzaken bij de algemene bevolking. Het onnodig verwijderen van amalgaamvullingen kan echter wel de blootstelling aan kwik tijdelijk verhogen en uw tand beschadigen.
En we hebben het hier al eerder over gehad. Er zijn veel andere redenen waarom we zilveren vullingen verwijderen, zoals breuken, cariës of scheuren in de tand. Maar om zomaar standaard al iemands vullingen te verwijderen en die persoon te beloven dat welke aandoening hij of zij ook heeft, vanzelf beter wordt...
Als iemand een gescheurde meniscus of artrose in de heup heeft, en ik zeg dan tegen die persoon dat als ik al zijn zilveren vullingen verwijder, dat dat allemaal op miraculeuze wijze zal verdwijnen, dát vind ik een probleem. Als die amalgaamvullingen scheurtjes veroorzaken of als er andere redenen zijn om ze te verwijderen dan het kwik, dan ben ik daar helemaal voor, maar dan wel op de juiste manier.
En de bewering dat het routinematig verwijderen van amalgaamvullingen het lichaam ontgift, wordt niet echt door de wetenschap ondersteund. En het behoud van de tandstructuur is ook een belangrijk argument. Dus iemand die zegt: "Nee, we moeten al je vullingen verwijderen, je tanden afslijpen en er zirkoniumkronen op zetten, of je tanden vullen met een of andere zweverige, biologisch geteste speciale composietvulling die geen eierstokkanker veroorzaakt", daar begeven we ons op glad ijs.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (5:53 – 6:21)
Oké, ik herinner me dat ik ooit een documentaire over wortelkanaalbehandelingen heb gezien. En grappig genoeg keek ik die documentaire een paar dagen voordat ik zelf een wortelkanaalbehandeling onderging. En eerlijk gezegd schrok ik er wel van, want ze zeiden eigenlijk dat die wortelkanaalbehandelingen giftig zijn en je langzaam maar zeker vergiftigen.
Zijn wortelkanaalbehandelingen werkelijk zo giftig als sommige documentaires beweren, dokter?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (6:21 – 7:28)
Absoluut niet. Het is bewezen dat die documentaires onzin zijn. Het is daadwerkelijk aangetoond dat die documentaires onzin zijn.
Wortelkanaalbehandelingen behoren tot de meest grondig onderzochte procedures in de tandheelkunde. Hoogwaardig bewijs toont aan dat een correct uitgevoerde wortelkanaalbehandeling infecties verwijdert, pijn verlicht en uw natuurlijke tanden behoudt. De theorie dat wortelkanaalbehandelingen systemische ziekten veroorzaken, is gebaseerd op slecht opgezette studies van meer dan 100 jaar geleden.
En dat is herhaaldelijk weerlegd. Moderne microbiologie, beeldvorming en materialen hebben de resultaten aanzienlijk verbeterd. En gerenommeerde medische en tandheelkundige organisaties wereldwijd beschouwen wortelkanaalbehandelingen als veilig en effectief.
En weet je, deze documentaires die angst zaaien, zijn vaak gebaseerd op verouderde en verkeerd voorgestelde gegevens in plaats van op actuele wetenschap. Om het maar even zo te zeggen: het is allemaal onzin.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (7:28 – 7:44)
Ik wou dat we dit gesprek vorig jaar al hadden gehad. Ik was zo bang. Oké, maar nu weten we het.
Oké, en wat betekent biocompatibel precies, dokter, als u uw tandheelkundige materialen kiest?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (7:44 – 9:43)
Dat is dus waar ik het eerder over had met dat hele biocompatibel zijn. Biocompatibel betekent dat het materiaal zijn beoogde functie vervult zonder schade toe te brengen aan het omliggende weefsel. Daarom worden alle moderne tandheelkundige materialen uitgebreid getest op biocompatibiliteit voordat ze worden goedgekeurd.
En geen enkel materiaal is volledig inert. Maar het doel is voorspelbare prestaties, duurzaamheid en minimale bijwerkingen. En, weet je, marketingclaims misbruiken soms de term biocompatibel om zonder bewijs een superioriteit te suggereren.
En evidence-based tandheelkunde is gebaseerd op klinische onderzoeken, niet op etiketten. De materiaalkeuze moet worden geleid door de indicatie, weet je, wanneer iets wel en niet gebruikt moet worden, de levensduur, oftewel hoe lang iets meegaat, en bewezen resultaten. Toen ik het over deze biocompatibele composieten had, mailde een patiënt me vorige week nog en stuurde zo'n twintig andere tandartsen een e-mail.
Het was best grappig, want mensen reageerden op alles en het was interessant om te zien wat andere tandartsen te zeggen hadden. Maar in principe vroegen ze: gebruiken we product X of Y zonder dit of dat erin? En ze waren specifiek op zoek naar zo'n tandarts, misschien hadden ze er iets over gezien op TikTok of andere sociale media, of hadden ze ergens een documentaire bekeken.
En vaak denk ik dat dit soort praktijken er vooral op gericht zijn om mensen aan te spreken die een beetje paranoïde zijn als het om dit soort dingen gaat. Deze aflevering is bedoeld om de zaken wat recht te zetten voor mensen die misschien in een lastig parket terechtkomen.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (9:44 – 9:51)
En hoe combineert OptiSmile holistische gezondheid met wetenschappelijk bewijs?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (9:51 – 11:21)
We hebben het hier al een paar keer over gehad. De algehele gezondheid is onlosmakelijk verbonden met de mondgezondheid, en tandvleesaandoeningen zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan diabetes en hart- en vaatziekten. Dit verband wordt goed ondersteund door onderzoek. De kunst is om deze verbanden te respecteren zonder te overdrijven.
We kunnen patiënten hierover informeren en ze doorverwijzen. Ik verwijs mensen vaak door voor een bloedtest om te controleren op diabetes, of stuur iemand naar een KNO-arts, of raad iemand aan om een cardioloog te bezoeken en hun algemene gezondheid te bespreken. Ik stuur mensen vaak door voor slaaponderzoek, waarbij dan slaapapneu wordt vastgesteld.
Bijna elke week kom ik wel iemand tegen met slaapapneu. We hebben daar ook al heel wat podcasts over gemaakt. Maar het punt is: het vervangt een bezoek aan een echte dokter niet.
Tandartsen, wij zijn gespecialiseerd in de mondholte. En ja, er is overlap en het hele lichaam is belangrijk. En we willen dat allemaal ondersteunen. En we willen mensen helpen gezond te zijn. Maar we kunnen nu niet als artsen allerlei andere dingen gaan diagnosticeren. Bij OptiSmile hanteren we een integrale, maar conservatieve aanpak.
En we gebruiken wetenschap als leidraad bij onze beslissingen, terwijl we erkennen dat elke patiënt uniek is.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (11:21 – 11:28)
En dan komen we bij ozontherapie. Wat is ozontherapie in hemelsnaam? En werkt het echt voor je tanden?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (11:28 – 13:14)
Jaren geleden volgde ik een cursus. De spreker zei toen nog: ozon geneest alles. Je kunt het in je oog doen. Je kunt het in je oor doen. Het is een geschenk aan de mensheid. En het heeft antimicrobiële eigenschappen.
Het is onderzocht als aanvulling in de tandheelkunde, iets wat we kunnen gebruiken. Sommige onderzoeken tonen aan dat het in bepaalde situaties bacteriën kan verminderen. Maar de huidige systematische reviews ondersteunen ozon niet als vervanging voor conventionele behandelingen, zoals het reinigen van een gaatje en het plaatsen van een vulling.
Sommige van die dingen beweren dat ze een gaatje kunnen genezen zonder enige behandeling. Je plaatst dan een klein zuignapje op de bovenkant van de tand en pompt er ozon in, gedurende een tijd dat ik het niet meer precies weet, misschien tien minuten. En dan rekenen ze de patiënt daarvoor Australische dollars aan, in die tijd. Je vraagt hem bijvoorbeeld honderd dollar voor een behandeling van tien minuten.
Misschien had je het voor honderdtwintig dollar kunnen verdoven, uitboren en vullen. En die ene methode is gebaseerd op veel onderzoek. De andere is, zelfs na al die jaren, nog steeds niet echt gangbaar.
Je kunt ozon gebruiken als aanvulling, of als je geen betere optie hebt. Maar nogmaals, het is geen gangbare behandeling. Ik heb er de afgelopen zes tot twaalf maanden geen onderzoek naar gedaan.
Maar aangezien je dat vraagt, voor zover ik weet hebben we er momenteel nog geen toepassing voor gevonden in onze praktijk.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (13:14 – 13:23)
En dokter, waarom zouden patiënten wantrouwend staan tegenover beweringen over metaalvrije producten als die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (13:23 – 16:01)
Metaalvrij, dat zie ik tegenwoordig niet zo vaak meer. Maar het was vroeger heel belangrijk dat je geen amalgaam gebruikte, maar alleen composiet. Of de originele kronen waren ook van porselein met een gouden kern.
Het goud was van zeer hoge kwaliteit, ook wel edelgoud genoemd, en palladium en platina. Dat zijn zeer inerte materialen in het lichaam. En daarnaast werd er veel namaakporselein gemaakt van zogenaamde onedele metalen, die giftig konden zijn, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van nikkel.
En ze hadden inderdaad een slechte reputatie. Maar tegenwoordig is bijna alles metaalvrij, omdat we veel betere materialen hebben. We hebben lithiumdisilicaat, Emax, dat we heel goed aan tanden kunnen hechten.
We hebben zirkonia, dat we aan tanden bevestigen en dat is heel erg sterk. En dat is echt zirkonia. Het tandvlees zal zich als het ware aan een zirkonia kroon vastplakken.
Zo inert is het. Maar de afwezigheid van metaal maakt een restauratie niet automatisch veiliger of gezonder. Elk materiaal heeft zijn sterke en zwakke punten.
En dat gezegd hebbende, sommige patiënten zijn heel goed geholpen met chroomkobaltprotheses die al jarenlang bestaan. En ik denk niet dat er ooit iemand is overleden door het dragen van een chroomkobaltprothese. Het is een prothese met een metalen frame, waarop vervolgens acryl- of keramische tanden worden geplaatst.
En dat verhaal over metaalvrije implantaten wordt vaak gebruikt als argument dat mensen geen titanium implantaten willen, terwijl titanium juist het meest grondig onderzochte metaal is voor heupprotheses. Of als je een bot breekt en ze pinnen en platen plaatsen, of als iemand zijn kaak breekt, dan krijgen ze titanium schroeven en titanium platen. En dan heb je tandartsen die al je tanden trekken die een wortelkanaalbehandeling hebben gehad omdat ze kanker zouden veroorzaken, al je zilveren vullingen eruit halen en vervangen door een soort plastic dat na een paar jaar misschien wel afbreekt, of zelfs je tanden eruit trekken en je een keramisch implantaat geven, waarvan er tegenwoordig wel goede zijn, enzovoort.
Maar ze vragen er twee keer zoveel voor als voor een titanium exemplaar, en ze beweren dat titanium dodelijk is. Dit zijn de dingen waar ik mensen voor probeer te waarschuwen. Als je producten wilt die gebaseerd zijn op materiaalkeuze, op functionaliteit, op hoe het werkt, op de levensduur, op de veiligheid, en niet zomaar op een ideologie van: oh nee, dat doen we niet, dat is slecht.
Bekijk deze documentaire die beweert dat het slecht is. Dat is niet op bewijs gebaseerd.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (16:02 – 16:10)
Ja, absoluut. Denk je dat het voor tandartsen mogelijk is om zowel hoogtechnologisch als holistisch te zijn?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (16:11 – 17:45)
Absoluut. Sterker nog, de moderne tandheelkunde combineert steeds vaker geavanceerde technieken met preventieve en patiëntgerichte zorg. We hebben het al vaak gehad over digitale beeldvorming, minimaal invasieve restauraties, gepersonaliseerde risicobeoordeling, anderhalf uur uittrekken voor een eerste consult waarbij we alles tot in de puntjes bekijken, inclusief speekselonderzoek, krachten, voeding, mondhygiëne, het meten van het tandvlees, het gebruik van AI om röntgenfoto's te controleren, en het nagaan of iemand zijn bloedsuikerspiegel heeft laten meten. Ik denk dat veel goede tandartsen tegenwoordig deze holistische aanpak ondersteunen, maar dan wel een die gebaseerd is op wetenschap, niet op een of andere ideologie dat wortelkanaalbehandelingen en titanium slecht zijn. Het enige dat goed is, is iets wat ik doe, en ik ben de enige in de stad die dat doet.
Er is er één in elke stad. Zoals ik al zei, je hoeft niet naar Turkije te gaan om kalkoentanden te krijgen. Je hoeft niet naar Californië te gaan om een biologische tandarts te vinden.
Er zijn er vast meer dan één in Kaapstad. Er is er misschien ook wel één in Johannesburg. Ik weet het niet zeker.
In Perth waren er twee of drie, maar er is overal wel een biologische tandarts te vinden, en als een biologische tandarts dit hoort en het bevalt je niet, zet dan je telefoon uit en begin je eigen podcast.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (17:47 – 17:53)
Oh, dat was grappig.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (17:53 – 18:51)
Nu we het er toch over hebben, er is zo'n kerel op Instagram en TikTok, en er was er ook een in een van mijn WhatsApp-groepen. Er zitten zo'n 600 tandartsen in, zowel reguliere als digitale en cosmetische tandartsen, en die ene kerel bleef maar berichten plaatsen. Ik kan me zijn naam niet meer herinneren.
Hij heeft een Tsjechoslowaakse naam, maar hij gebruikt een andere naam. Hij heeft een artiestennaam en hij plaatst al die dingen waar ik het over heb gehad. Dat is een van de dingen die me inspireerden om deze podcast te maken, en het kwam me nu pas te binnen omdat ik de vragen voor deze podcast al een tijdje geleden heb geschreven, en sommige dingen schieten me nu pas weer te binnen, maar ja, het is erg vermakelijk.
Ik zal zijn naam nu niet noemen, want ik kan hem me echt niet herinneren, maar hij gebruikt de naam Doc Iemand of Zo, en dat soort dingen kijken mensen. Hij heeft duizenden volgers.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (18:51 – 18:52)
Natuurlijk.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (18:52 – 19:04)
Zodra je dat ziet, besef je dat hij erg goed is. Ik zag Uri Geller een vliegtuig laten verdwijnen, en ik geloofde het. Ik bedoel, ik heb het met eigen ogen gezien.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (19:06 – 19:20)
O, je moet echt heel voorzichtig zijn met sociale media, hè? En tot slot, dokter, welke vragen moeten patiënten stellen om er zeker van te zijn dat ze niet, ik vind het heerlijk om dit woord te gebruiken, met kwakzalverij te maken krijgen?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (19:21 – 21:18)
Kwakzalverij. Nou ja, dat is jouw woord, niet het mijne. Kwakzalverij, dat is een interessant woord.
Het gaat waarschijnlijk terug tot de tijd dat er veel kwakende eenden rondliepen, als oplichters. Kwakzalverij is, denk ik, iemand die een behandeling belooft die niet wetenschappelijk onderbouwd of op bewijs gebaseerd is. Je zou je dus kunnen afvragen welk bewijs deze behandeling ondersteunt.
Wordt het ondersteund door iets wat we peer-reviewed onderzoek noemen? Tegenwoordig heb je zoiets als ChatGPT. Je hebt Gemini.
Je hebt Claude. Je kunt het gewoon aan je favoriete AI vragen. Zorg er wel voor dat je de vraag op de juiste manier stelt.
Je zou kunnen vragen: kunt u mij wetenschappelijke artikelen uit peer-reviewed tijdschriften laten zien, een samenvatting van waarom titanium implantaten giftig kunnen zijn en waarom keramische implantaten wellicht beter voor u zijn, of wat de tandarts ook maar vraagt. Als het gaat om zaken zoals implantaten of het trekken van tanden die kerngezond zijn, die een wortelkanaalbehandeling hebben gehad, en waarvan men beweert dat ze artritis, hartziekten of kanker veroorzaken, dan is het verstandig om een tweede mening te vragen. Het kan toch niet allemaal een groot complot zijn?
Als elke grote tandheelkundige organisatie ter wereld X of Y aanbeveelt, en er is in elke stad één iemand die zegt: "Nee, iedereen heeft het mis, ik ben de enige die gelijk heeft", dan is het aan jou om je eigen fouten te maken. Transparantie, bereidheid om uitleg te geven, dat zijn dingen die laten zien of iemand ethisch handelt en of hij of zij op bewijs gebaseerde zorg verleent. Ik denk dat ik mijn mond maar beter houd voordat ik hier in de problemen kom.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (21:20 – 21:43)
We hebben toch geen vragen meer, dus het is prima. Ik denk dat dit een heel belangrijk gesprek was, want patiënten zitten vaak klem tussen beweringen die gebaseerd zijn op angst, zo vaak gebaseerd op angst, en echte gezondheidsproblemen. Hartelijk dank aan Dr. Clifford Yudelman van OptiSmile voor uw inzichten vandaag.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (21:44 – 21:50)
Dankjewel. Dankjewel. Ik waardeer het zeer en kijk ernaar uit om volgende week met je te spreken.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (21:50 – 22:02)
Absoluut. Ik kijk ernaar uit. Wees er de volgende keer weer bij op Save Your Money, Save Your Teeth, waar we je blijven helpen je glimlach, je gezondheid en je portemonnee te beschermen.
[Omroeper] (22:22 – 23:07)
Ontdek de wereld van tandheelkundige uitmuntendheid met OptiSmile. Neem deel aan een wekelijkse podcast met dr. Clifford Yudelman, een doorgewinterde expert met 40 jaar tandheelkundige ervaring op vier continenten. Verkrijg unieke inzichten en deskundig tandheelkundig advies door naar OptiSmile.co.za te gaan voor artikelen die het pad naar een optimale mondgezondheid belichten. Als u op zoek bent naar ongeëvenaarde tandheelkundige zorg in Kaapstad, neem dan contact op met OptiSmile of boek direct online op OptiSmile.co.za. OptiSmile, waar mondiale expertise en lokale zorg samenkomen.
Disclaimer: de inhoud in deze podcast, “Bespaar je geld, bespaar je tanden” op medische maandagen, is uitsluitend bedoeld voor informatieve en educatieve doeleinden. Het is niet bedoeld als tandheelkundig of medisch advies. De inzichten en meningen van Dr. Clifford Yudelman en eventuele gasten zijn bedoeld om een beter begrip van de tandheelkundige gezondheid, preventieve maatregelen en algemeen welzijn te bevorderen, maar mogen niet worden geïnterpreteerd als professionele tandheelkundige of medische aanbevelingen.Dr. Clifford Yudelman diagnosticeert, behandelt of biedt geen preventiestrategieën aan voor gezondheidsproblemen rechtstreeks via deze podcast. Dit platform is geen vervanging voor de persoonlijke zorg en het advies van een erkende tandarts of gezondheidszorgprofessional. We moedigen onze luisteraars sterk aan om hun eigen tandheelkundige zorgverleners te raadplegen om individuele tandheelkundige zorgbehoeften en -problemen aan te pakken. De hier gedeelde informatie is bedoeld om luisteraars te voorzien van kennis over tandheelkundige gezondheid, maar mag niet worden gebruikt als basis voor het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen zonder professionele begeleiding. Uw tandheelkundige zorgverlener is de beste bron van advies over uw tandheelkundige en algehele gezondheid. Vraag altijd advies aan uw tandarts of andere gekwalificeerde zorgverleners als u vragen of zorgen heeft over de gezondheid van uw gebit.


