hoofdstukken
Introductie en focus van de aflevering
[00:00:05 – 00:00:47]
De aflevering begint met een warm welkom als Eon Engelbrecht de podcast introduceert, waarmee hij het toneel zet voor een diepgaande duik in sedatie-tandheelkunde. Luisteraars worden geïnformeerd dat de discussie deskundig advies zal geven over zowel het verbeteren van tandheelkundige esthetiek als het beschermen van financiële belangen - een waardevol inzicht voor iedereen die op zoek is naar een betrouwbare tandarts in Kaapstad.
Het aanpakken van tandartsangst en een onvergetelijke film
[00:00:47 – 00:02:08]
Dr. Clifford Yudelman vertelt over zijn persoonlijke ervaring met tandartsangst door een humoristische maar levendige verwijzing te delen naar de film Marathon Man (1976). Hij legt uit hoe de intense martelscènes in de film verband houden met veelvoorkomende angsten zoals dentophobia en odontophobia. Dit herkenbare verhaal bouwt een band op met luisteraars, vooral degenen in Kaapstad die last hebben van tandartsangst.
Verduidelijking van sedatiemethoden – orale versus bewuste sedatie
[00:02:26 – 00:05:25]
Dr. Yudelman legt de belangrijkste verschillen uit tussen orale en bewuste sedatie. Orale sedatie, waarbij een pil wordt gebruikt die ontspant zonder u volledig bewusteloos te maken, staat in contrast met bewuste (IV) sedatie, die een anesthesist toedient om een diepere staat van ontspanning te bieden. De gedetailleerde uitleg zorgt ervoor dat luisteraars de veiligheidsprotocollen begrijpen, die essentieel zijn voor patiënten die geavanceerde sedatie-tandheelkunde in Kaapstad zoeken.
Juridische overwegingen en vroege ervaringen met intraveneuze sedatie
[00:05:25 – 00:05:36]
De discussie raakt de historische praktijk van IV-sedatie in Londen in de vroege jaren 80. Dr. Yudelman deelt anekdotes over het gebruik van een flesje Valium bij zenuwachtige patiënten, en benadrukt hoe veiligheidsvoorschriften sindsdien wereldwijd veel strenger zijn geworden. Deze achtergrond biedt waardevolle context voor degenen die nieuwsgierig zijn naar de evolutie van tandheelkundige sedatiepraktijken.
Voordelen van sedatie voor verschillende patiëntbehoeften
[00:05:28 – 00:11:42]
In dit segment wordt onderzocht wie het meeste baat heeft bij sedatie-tandheelkunde. Dr. Yudelman merkt op dat sedatie, naast het verlichten van extreme tandartsangst, ideaal is voor patiënten met een sterke kokhalsreflex of voor patiënten die meerdere procedures in één sessie nodig hebben. Hij legt uit dat zelfs als hij zelf niet overdreven bang is voor de tandarts, sedatie complexe behandelingen draaglijker kan maken - een belangrijk punt voor iedereen die cosmetische of restauratieve tandheelkunde in Kaapstad overweegt.
Een overzicht van lachgas (Happy Gas)
[00:11:43 – 00:12:01]
Dr. Yudelman bespreekt kort het gebruik van lachgas, beter bekend als geluksgas. Hoewel het populair is in sommige praktijken, legt hij uit waarom OptiSmile ervoor kiest om het niet te gebruiken en de voorkeur geeft aan orale sedatiemethoden. Dit biedt luisteraars een alternatief perspectief op sedatieopties die beschikbaar zijn in de tandheelkundige zorg in Kaapstad.
Zorgen voor de veiligheid van de patiënt tijdens sedatie
[00:12:01 – 00:14:48]
In dit hoofdstuk ligt de nadruk op veiligheid. Dr. Yudelman beschrijft hoe anesthesisten vitale functies zoals bloeddruk en zuurstofniveaus tijdens de procedure bewaken. De rol van goed opgeleide professionals en het gebruik van noodprotocollen worden benadrukt, wat luisteraars geruststelt dat sedatie-tandheelkunde veilig wordt beheerd bij geavanceerde praktijken zoals OptiSmile.
Het proces van orale sedatie uitgelegd
[00:14:49 – 00:17:51]
Dr. Yudelman geeft een uitgebreide uitleg over het orale sedatieproces. Hij gebruikt een kalmeringsmiddel als Xanax (Alprazolam) en beschrijft de dosering (meestal een kwart milligram) en de voordelen van deze aanpak. Het gesprek gaat over hoe orale sedatie patiënten in staat stelt om responsief te blijven, zodat ze tijdens de behandeling nog steeds kunnen communiceren. Dit is een must-know voor iedereen die minimaal invasieve sedatie-tandheelkunde overweegt.
Timing en praktische richtlijnen voor het nemen van sedatie
[00:17:52 – 00:18:01]
Dit zeer korte hoofdstuk geeft praktisch advies over wanneer u orale sedatie moet nemen, meestal ongeveer een uur voor de afspraak op een lege maag. De richtlijnen omvatten het belang van niet autorijden en het hebben van een aangewezen bestuurder, zodat luisteraars weten hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op een veilig tandartsbezoek in Kaapstad.
Voorbereiding en beperkingen voor een veilige sedatie-ervaring
[00:18:01 – 00:20:56]
Dr. Yudelman schetst aanvullende praktische tips voor patiënten: medicatie innemen zoals voorgeschreven, alcohol vermijden voor en na de procedure en zorgen voor een goede planning voor vervoer. Deze duidelijke instructies helpen patiënten in Kaapstad zich voor te bereiden op een stressvrije sedatie-ervaring en hun gezondheid te beschermen tijdens tandheelkundige behandelingen.
Herstelproces en omgaan met bijwerkingen
[00:21:11 – 00:23:38]
De herstelfase wordt gedetailleerd uitgelegd. Dr. Yudelman beschrijft hoe de meeste patiënten binnen 20 minuten na sedatie herstellen en benadrukt dat bijwerkingen zoals milde slaperigheid veel voorkomen, maar beheersbaar zijn. De discussie stelt luisteraars gerust dat ernstige complicaties zeldzaam zijn wanneer protocollen worden gevolgd, wat vertrouwen geeft aan iedereen die nieuw is in sedatie-tandheelkunde.
De impact van gecombineerde procedures op kosten en efficiëntie
[00:23:40 – 00:27:19]
In dit segment worden de voordelen van het combineren van meerdere tandheelkundige procedures onder sedatie besproken. Dr. Yudelman legt uit hoe het uitvoeren van meerdere behandelingen in één sessie de totale behandeltijd en -kosten kan verminderen. Deze efficiënte aanpak is met name aantrekkelijk voor drukke personen in Kaapstad die op zoek zijn naar uitgebreide cosmetische en herstellende tandheelkundige zorg zonder meerdere afspraken.
Discussie over algemene anesthesie en de alternatieven daarvoor
[00:27:29 – 00:29:53]
Dr. Yudelman bespreekt kort gevallen die algehele anesthesie vereisen, zoals grote kaakoperaties of het verwijderen van meerdere verstandskiezen. Hij verduidelijkt dat algehele anesthesie een apart proces is en doorgaans in een ziekenhuisomgeving wordt uitgevoerd. Dit hoofdstuk helpt sedatie-tandheelkunde te onderscheiden van meer invasieve chirurgische ingrepen, en biedt duidelijkheid voor patiënten die hun opties onderzoeken.
Slotopmerkingen en afsluitende gedachten
[00:29:53 – 00:32:31]
In de afsluitende hoofdstukken ronden beide hosts de discussie af. Dr. Yudelman spreekt zijn dank uit en kijkt uit naar de volgende podcast, waarin tips voor stressvrije tandartsbezoeken worden besproken. Eon Engelbrecht benadrukt de belofte van deskundige tandheelkundige zorg van OptiSmile, vat de belangrijkste punten van de aflevering samen en moedigt luisteraars aan om meer deskundige inzichten te zoeken, zodat inwoners van Kaapstad goed geïnformeerd zijn over hun tandheelkundige opties.
Afschrift
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (0:05 – 0:47)
Welkom opnieuw bij Save Your Money, Save Your Teeth, de go-to podcast waar nieuwsgierigheid en tandheelkunde elkaar ontmoeten, rechtstreeks van de experts. Ik ben Eon en ik word opnieuw vergezeld door Dr. Clifford Yudelman van OptiSmile, klaar om een diepe duik te nemen in de wereld van tandheelkundige zorg vanuit het perspectief van een consument. Of u nu uw glimlach wilt opfleuren of uw portemonnee wilt beschermen, wij hebben u gedekt met praktisch advies en de nieuwste inzichten.
Blijf dus nog even bij ons hangen voor de komende paar minuten terwijl we de geheimen onthullen om zowel uw tandheelkundige gezondheid als uw financiën te behouden, heel belangrijk. Dr. Clifford Yudelman, welkom terug.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (0:47 – 1:48)
Bedankt, bedankt dat je me terug hebt. Ik hoop dat je een fijne, ontspannende week hebt gehad en als je naar de tandarts bent geweest, dat je onze tips van vorige week goed van pas zijn gekomen, zoals door je neus ademen en de tandarts vertellen hoe bang je bent voor poep, dat soort dingen. En voordat we vandaag beginnen, heb ik een hele week gehad om na te denken over de naam van die film die ik noemde waarin de man wordt gemarteld, en ik weet niet zeker of je die ooit hebt gezien.
Ik raad het niet aan omdat het je voor altijd van de tandarts af kan houden, maar het was 1976. Ik verklap mijn leeftijd. Ik was 16 toen die film uitkwam, en hij heette Marathon Man, en hij was met Dustin Hoffman en Laurence Olivier. Ja, ik denk dat de meeste mensen, iedereen die hiernaar luistert, precies weet waar ik het over heb. De martelscène en dergelijke was afschuwelijk.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (1:48 – 1:54)
Ja, dat is een film die ik zeker niet ga zien, zelfs al is het zwart-wit. Nee, bedankt.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (1:55 – 2:01)
Het was een zwart-witfilm en het was de engste film die ik ooit heb gezien.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (2:02 – 2:08)
Geen wonder dat de mensen zo getraumatiseerd zijn en last hebben van dentofobie, odontofobie en al dat soort dingen.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (2:11 – 2:21)
Odontofobie, dat is een goede. Ja, ja. Voor de mensen met odontofobie, laten we het erover hebben hoe we het oplossen met sedatie, orale sedatie versus bewuste sedatie.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (2:22 – 2:26)
Kunt u, Dr. Yudelman, ons eerst uitleggen wat het grootste verschil is tussen de twee?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (2:26 – 5:25)
Dus een daarvan, bewuste sedatie, is IV of intraveneuze sedatie. Orale sedatie houdt meestal in dat je een pil neemt die je helpt te ontspannen, maar je niet helemaal knock-out slaat. Bewuste sedatie is een IV die je een diepere staat van ontspanning geeft en het wordt toegediend door een anesthesist in onze praktijk met volledige veiligheid. Zij brengen al hun veiligheid. Het is alsof je in een ziekenhuis ligt. Er zijn tandartsen die IV-sedatie zullen doen. Ik weet niet eens of het legaal is om het bij een patiënt te doen als je ook degene bent die de behandeling uitvoert. Ik denk niet dat het legaal is, maar citeer me er niet op. We deden dat vroeger toen ik op vrijdag in Londen werkte. We haalden een flesje Valium tevoorschijn en zogen het op in een spuit en alle nerveuze patiënten kwamen op vrijdag binnen en we stopten er gewoon wat in je arm en we keken gewoon totdat je oogleden allemaal zwaar werden en dan gaf je een duimpje omhoog en gingen we aan de slag. Dat was begin jaren 80 voor jou. Nu zijn ze erg streng in het VK en overal ter wereld, want je wilt natuurlijk dat het door een gekwalificeerde professional wordt gedaan. Als je dit hoort, hoop ik dat ik je niet bang heb gemaakt, maar als je dit hoort en je hebt gehoord van een tandarts die wel sedatie toepast en aan je werkt, kijk dan gewoon. Ik raad het niet aan. Er zou iemand moeten zijn die je in de gaten houdt met de juiste apparatuur. Ze gebruiken een zuurstofmeter die op je vinger gaat. Ze hebben alle reanimatie- en andere medicijnen voor het geval je te verdoofd raakt en ze weten echt wat ze doen. Normaal gesproken zijn het anesthesisten die mensen helemaal in slaap brengen voor operaties. Voor hen is het heel gemakkelijk om een IV-sedatie of een bewuste sedatie toe te dienen. Je bent eigenlijk wakker, maar je herinnert je er daarna niets meer van. Als de tandarts zegt: "Beweeg je hoofd naar links" of "Doe je mond open", luister je wel, maar je herinnert je het niet meer.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (5:28 – 5:36)
Wie zou volgens jou het meeste baat hebben bij sedatie-tandheelkunde? Is het voor mensen met extreme angst of kan het ook anderen helpen?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (5:37 – 11:42)
Nou ja, ik wilde een grapje maken, maar het is niet grappig. Ik wilde zeggen dat de tandarts er baat bij heeft, want als de patiënt erg nerveus is, wordt de tandarts zelf ook erg nerveus. Het is niet alleen extreme angst. Sedatie helpt ook als u last heeft van een sterke kokhalsreflex. We hadden het de vorige keer over de kokhalsreflex. Ik heb patiënten gehad met ernstige kokhalsreflexen en in de loop van de tijd heb ik dat bestudeerd en opgezocht, maar één ding dat ik heb ontdekt is dat wanneer ik die patiënten vraag: "Ben je ooit door een golf gedumpt?" Ik denk dat je het wel weet; je noemt het als een wasmachine wanneer je onder water wordt gegooid en je het gevoel hebt dat je verdrinkt. Veel bodysurfers en surfers hebben die ervaring aan de kust. Dat kan leiden tot een heftige kokhalsreflex, als je op enig moment het gevoel hebt dat je aan het verdrinken bent. Mensen die daadwerkelijk zijn aangevallen of gewurgd, mensen die aan vechtsporten of worstelen hebben gedaan, of die daadwerkelijk zijn gestikt in een stuk vlees en iemand heeft de Heimlich-techniek moeten toepassen, associëren dat niet met een tandarts. Soms ontstaat die kokhalsreflex als je in een situatie zit waarin je moet vechten of vluchten. Je hebt last van adrenaline. Je dacht dat je doodging. Je kon niet ademen en je onderbewuste reageerde overactief. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand die kokhalsde, daadwerkelijk overgaf. Ze kunnen je gaan wurgen, je wegduwen en uithalen, maar het is meer om de luchtwegen te beschermen. Het heeft niets te maken met wat er in je maag zit. Het heeft niets met overgeven te maken. Sterker nog, dat is waar een medicijn als Xanor tegen de kokhalsreflex bij mensen kan helpen. Vaak hebben ze dan nog een tweede angst, namelijk de angst om over te geven op de tandarts of de angst om naar de tandarts te moeten, waar we het vorige week over hadden. Belangrijk om te weten: u kunt op elk moment stoppen met een bezoek aan de tandarts. Sommige mensen hebben meerdere complexe procedures in één keer nodig of ze willen dingen die onprettig zijn als je wakker bent, bijvoorbeeld twee of drie extracties en dan implantaten. Ikzelf ben niet zo bang. Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de tandarts. Ik heb het daadwerkelijk ontdekt. Ik was aan het rondkijken in lades en vond een verlopen Xanor. Ik nam het in vóór een tandartsafspraak. Ik wilde een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Daarna heb ik wortelkanaalbehandelingen en inlays laten uitvoeren zonder verdoving. Maar ik vind de tandarts niet zo leuk en daarom ben ik misschien wat aardiger tegen zenuwachtige patiënten. Maar goed, de reden waarom ik dat wilde doen, is dat als ik om wat voor reden dan ook een tand zou moeten trekken en er dan een implantaat geplaatst zou moeten worden, ik zeker zou kiezen voor zware sedatie, of zelfs bewuste sedatie met een anesthesist. Ze kunnen een coloscopie uitvoeren, waarbij je een camera in je achterste krijgt. Dat kunnen ze doen terwijl jij klaarwakker bent. Blijkbaar is het niet pijnlijk en niet prettig. Sommigen hebben het ook wel eens wakker gehad en dan is het niet zo onaangenaam, maar alleen al de gedachte daaraan en het moeten meemaken ervan. Ik heb meerdere coloscopieën gehad. Ik ben 64 en ik was altijd onder bewuste sedatie. Ik kan me niet herinneren dat er een camera ergens naartoe ging. Laten we het zo zeggen. Als er iets vervelends gaat gebeuren, hoef je niet bang te zijn om voor verdoving te kiezen. Het kan de kosten van uw bezoek verhogen. Ik geloof dat het eerste half uur van de sedatie ongeveer $ 3,500 kost. Dat betekent dat de anesthesist moet komen, al zijn spullen moet meenemen en de verdoving moet toedienen. Daarna zijn de kosten per extra half uur natuurlijk veel lager, alleen al omdat hij daar moet zitten en je wakker moet maken. Dat is belangrijk. Maar net als bij een sedatie van twee uur – als u OptiSmile belt, kunnen wij u vertellen wat de sedatie kost – maar als u twee implantaten en drie kronen krijgt en u tweeënhalf uur slaapt of bewusteloos bent, gaat het veel sneller als u nerveus bent. Zodra u onder narcose bent, kan de tandarts direct aan de slag en uw behandeling uitvoeren, zonder dat hij de hele tijd hoeft te stoppen om te controleren hoe het met u gaat. Het doel is om het proces voor patiënten gemakkelijker te maken, omdat ze anders de noodzakelijke zorg zouden missen. Ik pleit er niet voor dat iedereen sedatie krijgt. Wat we nog niet genoemd hebben is lachgas of geluksgas. Het was ooit heel erg populair. Er was een film, Little Shop of Horrors, een komedie, en het was de tandarts die de hele tijd het gas gaf. Toen ik in Australië werkte, werkte ik een tijdje in een praktijk waar veel geluksgas werd gebruikt. Je kon de geur van geluksgas gewoon ruiken. Dat is iets wat ik niet graag doe. Er zijn tandartsen die het gebruiken en het werkt heel goed, maar omdat wij het bij OptiSmile niet gebruiken, ga ik het hier niet over hebben. Maar dat heet relatieve analgesie en het mooie daarvan is dat je het over de neus van de patiënt aanbrengt, hij of zij ademt het in en uit en het zorgt ervoor dat de patiënt heel ontspannen wordt. Je moet ze nog wel verdoven enzo, maar als je klaar bent, draai je de zuurstoftoevoer omhoog, zet je de lachgastoevoer uit en is het helemaal uit hun systeem. Ze kunnen rijden, ze kunnen lopen, ze kunnen praten. Als ze met hun vrienden op stap gaan, kunnen ze een drankje doen. Ik geloof – ik heb het al een tijdje niet meer gedaan, maar ik weet het niet – maar dat werkt ook goed. Bij OptiSmile doen we dat niet om een aantal redenen die ik nu niet zal bespreken.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (11:43 – 12:01)
Oké, maar je zei dat terwijl je onder sedatie bent, je vitale functies uiteraard ook worden gecontroleerd. Dus voor degenen die zich zorgen maken over de veiligheid van dit alles, hoe zorg je ervoor dat een patiënt veilig en stabiel blijft onder sedatie?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (12:01 – 14:48)
Ja, dus kijk, de veiligheid van de patiënt staat voorop. Niet alleen wij, maar ook de anesthesist zal de medische geschiedenis, huidige medicatie en uw bloeddruk controleren. Als u medische problemen hebt, zullen ze altijd met uw specialist of cardioloog of longarts of wie dan ook praten die voor u zorgt. Tijdens de procedure, als ik zeg dat we de vitale functies controleren, bedoel ik de anesthesist - bloeddruk, zuurstofniveaus - alles wordt de hele tijd in de gaten gehouden en het is essentieel om een gekwalificeerde anesthesist en noodprotocollen te hebben. Deze zijn zeer gekwalificeerd. We gebruiken niet zomaar een anesthesist. Er zijn speciale anesthesisten die sterk worden aanbevolen. We hebben bij OptiSmile gewerkt. We doen al 10 jaar aan sedatie en we hebben een aantal anesthesisten gehad waar de tandartsen niet blij mee waren en die nodigen we uiteraard niet meer uit. We hebben een aantal verschillende anesthesisten en er zijn zelfs anesthesiediensten. Dus als je naar een tandarts gaat die geen anesthesist heeft, kunnen ze in een van hun WhatsApp-groepen terecht en andere tandartsen vragen: "Hé, weten jullie wie er kan komen om sedatie toe te dienen?" Maar dat gezegd hebbende, niet alle tandartsen werken graag onder sedatie. Dus als ik persoonlijk een patiënt heb bij OptiSmile die een anesthesist wil of nodig heeft, is dat over het algemeen voor implantaten of extracties of wortelkanaalbehandelingen. Ik doe zelf geen van die procedures. Ik doe veel cosmetisch werk en dergelijke. Maar de andere tandartsen in de praktijk, de prothetici en mijn andere collega's, we doen misschien een of twee sedaties per week voor patiënten en het is vrij gebruikelijk voor ons om dat te doen. Maar ik doe zelf geen werk onder sedatie. Sinds de jaren 80, sinds mijn ervaring met het zelf toedienen van sedaties, heb ik vrijwel alleen de lachgasroute voor patiënten gebruikt en daarna gebruik ik Xanor, Xanax orale sedatie voor patiënten. Ik geef patiënten niet eens sterkere dingen zoals Dormicum of Valium. Ik wil dat de patiënten wakker en responsief zijn en dat er een tweerichtingscommunicatie is. Dus als je je tandarts onder druk zet om een anesthesist te laten komen en de anesthesist komt binnen en slaat je knock-out en de tandartsen zelf hebben geen ervaring met het goed werken onder sedatie, dan is dat misschien niet zo'n goed idee. Dat kwam gewoon in me op. Ik was niet van plan dat te zeggen, maar dat is de waarheid.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (14:49 – 14:57)
Dokter, hoe ziet het sedatieproces eruit voor iemand die het nog nooit eerder heeft meegemaakt? Kunt u ons misschien door de typische stappen leiden?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (14:58 – 17:51)
Ja. Zoals ik al eerder zei, orale sedatie is heel makkelijk. Dus zoiets als Alprazolam, wat Xanax of Xanor is. Er zijn nog andere namen voor in Zuid-Afrika - Alzam, denk ik. Dat is een heel veilig middel, het is een benzodiazepine, wat een kalmeringsmiddel is. Het zit in de Valium en Dormicum familie, maar het werkt veel korter. Het is een heel veilig sedatiemiddel - zelfs als je er vier zou nemen, wat ik niet aanraad, maar wij schrijven 0.25 milligram voor, een kwart milligram. Je zou een hele milligram kunnen nemen en zolang je geen alcohol drinkt, kun je nog steeds lopen en praten, maar je zou er behoorlijk van af zijn. Je doet alsof je een paar glazen champagne hebt gehad, maar je bent misschien wel de gangmaker van het feest, maar je gaat jezelf niet helemaal voor gek zetten. Je hebt nog steeds de controle. Terwijl het met iets als Dormicum of Valium een beetje een dunne lijn is. Vaak vallen de patiënten gewoon overal en kunnen ze niet praten en ze kunnen - ja, ik vind dat eerlijk gezegd niet leuk. Ze kunnen zijn, ze kunnen beginnen te vallen - je probeert ze te behandelen en dan is het bijna alsof ze op het niveau van intraveneuze sedatie zitten en je komt op een punt waarop je echt de zuurstof moet controleren en veiligheidsapparatuur bij de hand moet hebben. Pillen slikken, ja, dat is makkelijker, maar je moet voorzichtig zijn. Als je naar de tandarts gaat en hij geeft je orale sedatie en je herinnert je er niets van, dan zit je veel te diep. Je zou een anesthesist moeten hebben die het kan terugdraaien. Je moet je infuus geven en zo. Dat brengt me bij de volgende stap. Het belangrijkste bij orale sedatie is gewoon dat je je ontspannen voelt en dat het de scherpe kantjes eraf haalt en dat het de dingen wat sneller laat gaan. De orale sedatie is er alleen om je te laten ontspannen en de scherpe kantjes eraf te halen. Het is niet om je helemaal knock-out te slaan. Maar voor IV-sedatie is een anesthesist van vitaal belang. Ze zetten een IV-lijn op in de kliniek, een intraveneuze lijn. Ze plaatsen een klein vlindertje bij je pols of in je ader. Ik weet zeker dat de meeste mensen wel eens een soort verdoving of sedatie hebben gehad. Ja, je wordt kalm, halfslaperig, maar je blijft doorgaans reageren op instructies en je wordt nog steeds verdoofd. De tandarts moet je nog steeds verdoven. Bij OptiSmile gebruiken we de toverstaf, zelfs als iemand verdoofd is. Het is gewoon een mildere manier om mensen te verdoven. Bij de intraveneuze sedatie draait de anesthesist het vervolgens om en kan je binnen enkele seconden wakker worden.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (17:52 – 18:01)
Oké. Hoe lang voor de afspraak moet de patiënt de medicatie innemen bij orale sedatie? En welke beperkingen moeten ze volgen?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (18:01 – 20:56)
Meestal een uur van tevoren. Wij raden aan om op een lege maag te gaan. Dat werkt beter. Ik raad aan om wakker te worden, een kwartje Xanor te nemen, te ontbijten, langs te komen - je rijdt niet. Je hebt iemand nodig die je rijdt, puur vanuit juridisch oogpunt. Met een heel lichte sedatie hebben mensen vaak het gevoel dat ze kunnen lopen en een Uber kunnen pakken of in een bus kunnen stappen. Ik zeg ze dat ze voorzichtig moeten zijn dat je niet tegen een paal of zoiets aanloopt, maar het gaat prima. Ik zeg ze dat ze daarna geen alcohol meer moeten drinken, want ook al heb je het gevoel dat het niet werkt, als je meteen naar de tandarts gaat en je een paar uur daarvoor een Xanor hebt gehad, moet je echt niet drinken. Benzodiazepinen, Valium, Dormicum, Xanor gaan helemaal niet goed samen met alcohol. Het is niet zo dat één en één twee is - het is alsof het het vermenigvuldigt. Het wordt echt niet aangeraden. Orale sedatie is heel eenvoudig. Zoals ik al eerder zei, als iemand erg nerveus is, kan hij er de avond ervoor eentje innemen. Als hij het gevoel heeft dat het nog steeds niet werkt tegen de tijd dat hij er is, is hij nog steeds erg nerveus. Of misschien is het een groter persoon - het lichaamsgewicht was niet helemaal goed voor de dosering. Hij kan er nog eentje nemen. Als hij echt nerveus is en er nog twee neemt, maakt dat niet veel uit. Xanor is een soort van, het gaat je niet knock-out slaan of doden. Het is een heel makkelijk medicijn voor mensen om in te nemen. Ik schrijf er niet 10 of 20 tegelijk voor. Ik schrijf er meestal twee of drie voor. Al deze benzodiazepinen kunnen verslavend zijn. Met Xanor is het volgens mij veel minder verslavend. Terwijl als je Valium of Dormicum voorschrijft aan een patiënt en ze komen dan binnen en hebben er een voor en daarna nog een en ze hebben een nieuwe afspraak, ze komen terug en zeggen: "Oh, ik weet niet wat er met de rest van het recept is gebeurd." Wat er gebeurde was dat ze de volgende dag dachten: "Oh, ik vond die Valium echt lekker." Na slechts twee of drie dagen Valium te hebben gebruikt, kun je er daadwerkelijk verslaafd aan raken. Het is een zeer verslavende drug. Ik schrijf dat niet graag voor aan patiënten. Ik ben erg voorzichtig als ik Xanor voorschrijf, zodat ik ze niet, gewoon voor hun eigen bescherming, te veel tabletten laat innemen, of dat ze er maar één hebben voor als ze in een vliegtuig stappen of zoiets. Veel tandartsen zijn in de problemen gekomen. Ik geloof dat veel van die rocksterren die in de loop der jaren zijn gestorven aan overdoses en dergelijke, vaak niet de dokter waren, maar de tandarts die hen hun medicijnen gaf, wat nogal gek is. Ze zouden daar misschien een film over moeten maken.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (20:56 – 21:10)
U bent hectisch. Ik moet eerlijk zijn, Dr. Yudelman, bewuste sedatie klinkt een stuk intenser. Zijn patiënten eigenlijk nog wakker en in staat om te reageren? Hoe snel herstellen ze?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (21:11 – 23:38)
Het mooie van het werken met een anesthesist die gewend is om met tandartsen te werken, is dat ze weten dat we niet willen dat patiënten te diep ontspannen zijn. Ze houden ze precies op het randje waar de patiënt, voor alle praktische doeleinden, als je de kamer binnenloopt, misschien niet eens merkt dat de patiënt verdoofd is. Ze kunnen zelfs hun ogen open hebben. Als je zegt: "Doe je hoofd naar links", dan duurt het niet langer dan een paar seconden voordat ze bewegen. Je zegt: "Open, sluit, bijt." Ze volgen de instructies op. Het herstel varieert. Soms, als de patiënt niet zo meewerkt, dan maken ze ze wat dieper of, afhankelijk van de daadwerkelijke procedure, als het iets is als een extractie, maken ze ze dieper verdoofd tijdens het proces van de daadwerkelijke extractie, maar terwijl ze verdoofd worden en na de extractie, als ze hechtingen krijgen of zoiets, maken ze het lichter. Ze kunnen het minuut voor minuut aanpassen. En als ze dan de medicatie uitzetten en omkeren, zijn de meeste mensen binnen 20 minuten weer op, lopen ze, lachen ze. Ze lachen altijd om een of andere reden. We zorgen er altijd voor dat iemand ze opwacht. Zodra de procedure is voltooid, komt de echtgenoot of echtgenote of de ouder de kamer binnen en het duurt letterlijk seconden. Ze zeggen dan: "Oh, we zijn klaar." Dan krijgen we ze niet meteen overeind en laten ze lopen, maar beginnen we de kamer op te ruimen en alles op te ruimen. Als ze een operatie hebben gehad, wil je niet dat ze wakker worden en dat er al die instrumenten om hen heen liggen. Het is eng. Vaak herinneren ze zich niet eens dat ze thuis zijn gekomen. Het beïnvloedt je geheugen een beetje, maar er is geen nawerking. Het heet retrograde amnesie, geloof ik, waarbij het eigenlijk omgekeerd werkt. Het slaat gewoon dat deel van je hersenen uit. Je denkt dat je een geweldige tijd hebt gehad. Elke keer dat je komt, werkt het beter en beter. Sommige patiënten, denk ik, genieten te veel van de anesthesist. Ze zijn klaar met al hun behandelingen en dan zeggen ze: "Oh, wanneer doen we die andere wortelkanaalbehandeling?" En dan zeggen ze: "Nee, je bent klaar. Weet je zeker dat ik geen wortelkanaalbehandelingen meer nodig heb?"
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (23:40 – 23:53)
Het is zo goed. En voor degenen die zich zorgen maken, Dr. Yudelman, wat zijn de belangrijkste risico's of bijwerkingen van sedatie en hoe worden deze beheerd in een tandheelkundige setting?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (23:53 – 25:16)
Veelvoorkomende bijwerkingen kunnen misselijkheid, duizeligheid of langdurige slaperigheid zijn. Ernstige complicaties komen zelden voor als alle protocollen worden gevolgd. We beheren dit door de patiënt zorgvuldig te monitoren en hem/haar te laten rusten totdat het veilig is om te vertrekken. Bij OptiSmile komen deze veelvoorkomende bijwerkingen niet vaak voor. Dit komt vaak voor in de literatuur of is gebruikelijk, afhankelijk van waar u naartoe gaat. Dat is waar het hebben van een goed opgeleide anesthesist met ervaring in de tandheelkunde van pas komt. Ernstige complicaties komen zelden voor als alle protocollen worden gevolgd. We beheren deze door de patiënt zorgvuldig te monitoren en hem/haar te laten rusten totdat het veilig is om te vertrekken. We raden altijd anesthesisten met ervaring in de tandheelkunde aan. Een van deze anesthesistengroepen heeft mensen die met veel tandartsen hebben gewerkt, zodat ze ze niet te diep inbrengen. Ze werken over het algemeen ook samen met artsen die korte, minder invasieve procedures uitvoeren, zoals coloscopieën en zeer korte procedures. Ze zijn gewend om mensen heel licht te houden. Het is duidelijk dat hoe dieper de ingreep, hoe meer bijwerkingen en nawerkingen er optreden naarmate de ingreep dichter bij algehele anesthesie komt.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (25:16 – 25:27)
Oké. En voor degenen die zich afvragen of ze zich er suf of bezorgd over voelen, of misschien het gevoel hebben dat ze de controle kwijt zijn, hoe pakken jullie deze zorgen van tevoren aan?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (25:27 – 25:41)
We besteden tijd aan het uitleggen van het proces en het beantwoorden van vragen. We verzekeren patiënten ook dat ze in een veilige, gecontroleerde omgeving zullen zijn met getrainde professionals. Die kennis alleen al helpt om angst te verminderen.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (25:42 – 25:51)
Is sedatie-tandheelkunde vanuit een kostenperspectief significant duurder? Hoe moeten patiënten zich daarop voorbereiden, dokter?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (25:51 – 27:19)
We hebben dat eerder al aangesneden. Het verhoogt de behandelingskosten omdat je betaalt voor de tijd en expertise van de sedatie-arts. In het geval van OptiSmile is dat een volledig opgeleide anesthesist. Ik moedig patiënten aan om dit mee te nemen in hun algehele behandelplan als ze echt intraveneuze sedatie nodig hebben om verder te gaan. Bij OptiSmile, wanneer we meer procedures uitvoeren in één bezoek, noemde ik het doen van een kwadrant of het doen van bijvoorbeeld een boven- en onderlinks en dan een tweede bezoek waarbij we boven- en onderrechts doen. Of je het nu verdooft of niet, we geven patiënten vaak 10% of 15% korting op procedures die samen worden uitgevoerd omdat het veel sneller en goedkoper is qua tijd en materiaal en opzet enzovoort. Die kostenbesparing wordt doorgegeven aan de patiënt. In sommige gevallen kan dat zelfs de moeite lonen om de sedatiearts erbij te hebben, want als je twee of drie kronen of twee of drie implantaten en wat extracties krijgt en het allemaal in één bezoek wordt gedaan terwijl je weg bent, zeg, je bent er anderhalf of twee uur of zoiets, de besparing door al die behandelingen in één keer te doen in plaats van terug te komen voor twee, drie of vier afspraken, die besparing wordt doorgegeven aan de patiënt. Je komt er in veel gevallen zelfs uit, of beter zelfs.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (27:20 – 27:29)
En als laatste, als iemand twijfelt over sedatie, welke factoren moeten ze dan overwegen om te beslissen of het daadwerkelijk de juiste keuze is?
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (27:29 – 29:53)
Ze moeten rekening houden met hun angstniveau, de complexiteit van de procedure, hoeveel ze in één sessie kunnen verdragen en hun medische geschiedenis. Een uitgebreid gesprek met een tandarts is de sleutel tot het vinden of beslissen of sedatie de beste optie is. Orale sedatie, dat is iets wat je kunt proberen. Ik ben behoorlijk in detail ingegaan op onze voorkeursmethode. Ik weet dat we altijd een disclaimer aan het einde van elk van onze podcasts plaatsen, maar ik wil hier zelf zeggen dat al dit advies, vooral als het nu gaat om zaken als sedatie en het nemen van medicijnen en wat je moet voorschrijven, allemaal mijn eigen persoonlijke ervaring is met meer dan 42 jaar ervaring op vier continenten en alles heb meegemaakt, van het geven van een prik in de ader met Valium in Londen in de VS - toen ik orale sedatie zoals Xanor gebruikte en meer ging geven. In Australië gebruikte ik Xanor, maar ook lachgas, waar we het over hadden. En we zouden ook in de praktijk hebben - niet ikzelf, maar een anesthesist - die bepaalde gevallen zou doen. En voor heel complexe dingen of dingen die echt gedaan gaan worden, hebben we het nog niet eens gehad over algehele anesthesie. Dus er zijn gevallen zoals als iemand vier verstandskiezen moet laten trekken, of als je een grote kaakoperatie nodig hebt, verwijzen we je door naar een kaakchirurg en dat gebeurt in het ziekenhuis onder volledige algehele anesthesie, want dan heb je geen verdoving nodig. Dus ze slaan je knock-out, ze trekken je verstandskiezen eruit, ze geven je pijnstillers en dan maken ze je weer wakker. En het is een ander soort procedure. We hebben algehele anesthesie nog niet echt besproken, maar dat is iets heel anders voor dingen als verstandskiezen. Er zijn tandartsen die in het ziekenhuis algehele anesthesie gaan doen, maar het niveau van de apparatuur en dergelijke voor het doen van vullingen en kronen en implantaten, is niet hetzelfde. En omdat het niet iets is dat we aanbieden bij OptiSmile, is het niet iets dat ik hier ga behandelen. Dus ik hoop dat dit allemaal helpt.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (29:53 – 30:04)
Dr. Yudelman, heel erg bedankt. Nog een geweldige en zeer geruststellende podcast van Save Your Money, Save Your Teeth voor deze week. Ik kijk uit naar de volgende volgende week.
[Dr. Clifford Yudelman – OptiSmile] (30:05 – 30:36)
Ja, ik ook. En het laatste deel in de serie volgende week gaat over hoe je je voorbereidt op een stressvrij bezoek. Dus stem af volgende week en kijk ernaar uit om wat algemene tips te geven voor mensen die geen sedatie of intraveneuze of orale sedatie nodig hebben, gewoon hoe je je reizen minder stressvol kunt maken. Dus je bezoeken aan de tandarts minder stressvol. Dus kijk ernaar uit om dat volgende week te delen.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (30:36 – 31:25)
En we hopen dat u zich nu een beetje beter voelt over tandartsen. En zoals ik zeg, kennis is wijsheid en macht. Maar dat is het dan van mij en Dr. Yudelman vandaag in de podcast, Save Your Money, Save Your Teeth. Vergeet ook niet dat we ernaar streven om waardevolle inzichten te bieden, maar raadpleeg altijd uw eigen tandarts voor advies dat is afgestemd op uw persoonlijke gezondheid. En vergeet niet om u te abonneren op de podcast voor meer verhelderende discussies, en doe volgende week weer met ons mee terwijl we de fascinerende kruising van tandheelkundige gezondheid en ook financiële kennis blijven verkennen. Ja, dat is precies waar u naar uit kunt kijken in onze volgende podcast. Tot die tijd, blijf lachen en zorg goed voor uw tanden.
[Eon Engelbrecht – E-Radio-SA] (31:47 – 32:31)
Ontdek de wereld van tandheelkundige uitmuntendheid met OptiSmile. Neem deel aan een wekelijkse podcast met dr. Clifford Yudelman, een doorgewinterde expert met 40 jaar tandheelkundige ervaring op vier continenten. Verkrijg unieke inzichten en deskundig tandheelkundig advies door naar OptiSmile.co.za te gaan voor artikelen die het pad naar een optimale mondgezondheid belichten. Als u op zoek bent naar ongeëvenaarde tandheelkundige zorg in Kaapstad, neem dan contact op met OptiSmile of boek direct online op OptiSmile.co.za. OptiSmile, waar mondiale expertise en lokale zorg samenkomen.
Disclaimer: de inhoud in deze podcast, “Bespaar je geld, bespaar je tanden” op medische maandagen, is uitsluitend bedoeld voor informatieve en educatieve doeleinden. Het is niet bedoeld als tandheelkundig of medisch advies. De inzichten en meningen van Dr. Clifford Yudelman en eventuele gasten zijn bedoeld om een beter begrip van de tandheelkundige gezondheid, preventieve maatregelen en algemeen welzijn te bevorderen, maar mogen niet worden geïnterpreteerd als professionele tandheelkundige of medische aanbevelingen.Dr. Clifford Yudelman diagnosticeert, behandelt of biedt geen preventiestrategieën aan voor gezondheidsproblemen rechtstreeks via deze podcast. Dit platform is geen vervanging voor de persoonlijke zorg en het advies van een erkende tandarts of gezondheidszorgprofessional. We moedigen onze luisteraars sterk aan om hun eigen tandheelkundige zorgverleners te raadplegen om individuele tandheelkundige zorgbehoeften en -problemen aan te pakken. De hier gedeelde informatie is bedoeld om luisteraars te voorzien van kennis over tandheelkundige gezondheid, maar mag niet worden gebruikt als basis voor het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen zonder professionele begeleiding. Uw tandheelkundige zorgverlener is de beste bron van advies over uw tandheelkundige en algehele gezondheid. Vraag altijd advies aan uw tandarts of andere gekwalificeerde zorgverleners als u vragen of zorgen heeft over de gezondheid van uw gebit.


